نوشابه های رژیمی – چقدر می توانیم بنوشیم؟

اخیراً در خانواده ما سؤالات و نگرانی هایی در مورد مصرف زیاد نوشابه های رژیمی (حاوی آسپارتام) ایجاد شده است. نگرانی اصلی این بود که آیا باعث سرطان می شود یا خیر. پس از یک جستجوی کوتاه، دو منبع معتبر پیدا کردم که در موارد همپوشانی با یکدیگر توافق داشتند. یکی در وب سایت انجمن سرطان آمریکا و دیگری مقاله اخیر در مواد غذایی و سم شناسی شیمیایی توسط Renwick و Nordmann1 بود. در حالی که آسپارتام در بسیاری از محصولات رژیمی به عنوان جایگزین ساکارز (قند) گنجانده شده است، می خواستم بدانم روزانه چه مقدار نوشابه رژیمی برای نوشیدن بی خطر در نظر گرفته می شود.

وب سایت انجمن سرطان آمریکا تاریخچه مختصری از آسپارتام را ارائه کرد. در سال 1981، غذا و داروی ایالات متحده

اداره (FDA) استفاده از آن را در انواع غذاها از جمله غلات صبحانه سرد، آدامس، مخلوط نوشیدنی خشک، چای و قهوه فوری، ژلاتین، پودینگ، مواد پرکننده، رویه های غیر لبنی و به عنوان شیرین کننده روی میز تایید کرده است. در سال 1983 برای استفاده در نوشیدنی های گازدار و شربت های نوشابه های گازدار تایید شد. امروزه در محصولات غذایی حتی بیشتر یافت می شود. دو واحد سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و کشاورزی (FAO)، از طریق کمیته مشترک تخصصی خود در مورد افزودنی‌های غذایی (JECFA)، میزان مصرف روزانه قابل قبول (ADI) را برای بسیاری از افزودنی‌های غذایی توصیه می‌کنند. ADI مقدار افزودنی است که اگر هر روز تا آخر عمر مصرف شود، بی خطر تلقی می شود. مطالعات حیوانی در دهه 1970 نشان داد که موش‌ها می‌توانند 4 گرم آسپارتام به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود را بدون بروز مشکلات سلامتی بخورند. برای ایمن بودن، JECFA این دوز را بر 100 تقسیم کرد و میزان مجاز مصرف روزانه آسپارتام برای انسان را 40 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تعیین کرد. FDA در حال حاضر مصرف روزانه قابل قبول آسپارتام را برای انسان به 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز افزایش داده است.

خوب، با توجه به مقدار آسپارتام در یک قوطی معمولی نوشابه رژیمی (~180 میلی گرم)، می توانیم تعداد نوشابه های رژیمی را که معادل 50 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز است، تخمین بزنیم. با فرض اینکه آسپارتام را به شکل دیگری مصرف نمی کنیم، حداکثر تعداد نوشابه های رژیمی در روز به وزن ما بستگی دارد: 6.3 (50 پوند)، 8.8 (70 پوند)، 11.4 (90 پوند)، 13.9 (110 پوند) 16.4 (130 پوند) پوند)، 18.9 (150 پوند)، 21.5 (170 پوند) و 24.0 (190 پوند). بنابراین، اساساً، ممکن است نیاز داشته باشیم بر تعداد نوشابه‌های رژیمی که بچه‌ها مصرف می‌کنند نظارت کنیم، اما به نظر می‌رسد که حد بالایی برای بزرگسالان بسیار بالاتر از تعداد نوشابه‌هایی است که می‌خواهند بنوشند.

تحقیقات در مورد محدودیت های مصرف ایمن برای آسپارتام در حال انجام است. در آوریل 2007، FDA هیچ دلیلی برای تغییر نتیجه گیری قبلی خود پیدا نکرد که آسپارتام به عنوان یک شیرین کننده همه منظوره در غذا بی خطر است (50 میلی گرم بر کیلوگرم در روز). یک استثنا برای این محدودیت وجود دارد که به خوبی مستند شده است. افرادی که با یک اختلال ژنتیکی نادر به نام

فنیل کتونوری (PKU) نمی تواند اسید آمینه فنیل آلانین را تجزیه کند (متابولیزه کند). این اسید آمینه به طور طبیعی وجود دارد و در آسپارتام یافت می شود. PKU معمولاً در نوزادان با آزمایش خون معمول در بدو تولد تشخیص داده می شود. افراد مبتلا به این اختلال تحت رژیم غذایی محدود با فنیل آلانین قرار می گیرند و باید از آسپارتام اجتناب کنند. در مورد سرطان، انجمن سرطان آمریکا به این نتیجه رسید که شواهد فعلی هیچ ارتباطی بین آسپارتام و افزایش خطر ابتلا به سرطان را نشان نمی دهد.

مقاله Renwick 1 یافته های یک مطالعه اخیر حیوانی در مورد آسپارتام در Ramazzini را ارزیابی کرد.

موسسه (Soffritti et al., Environmental Health Perspectives, 114, pp. 374-385, 2006) که ادعا کرد آسپارتام یک “سرطان زای چند پتانسیل” است. سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) یک ارزیابی جامع (EFSA Journal, 356, p. 1-44, 2006) از این مطالعه انجام داد و به این نتیجه رسید که داده های ارائه شده شواهدی از پتانسیل سرطان زایی آسپارتام ارائه نمی کند و وجود دارد. دلیلی برای تجدید نظر در میزان کمک هزینه FDA نبود (در آن زمان 40 میلی گرم بر کیلوگرم در روز، اکنون 50 میلی گرم بر کیلوگرم در روز)

مقاله Renwick همچنین مزایای بالقوه جایگزینی ساکارز (قند) را ارزیابی کرد. در تئوری، جایگزینی ساکارز (4 کیلوکالری در گرم) با یک شیرین کننده کم کالری (آسپارتام) باید باعث شود که لذت خوردن غذاها و نوشیدنی های طعم شیرین حفظ شود و در عین حال انرژی دریافتی کاهش یابد، اما موضوع پیچیده است. ساکارز نقشی غیر از شیرینی در غذا دارد و حذف آن از غذای جامد مستلزم وارد کردن مواد دیگری است که ممکن است دوباره کالری را به غذا اضافه کند. با این حال، برای نوشیدنی ها، عملکرد اصلی ساکارز ایجاد شیرینی است، بنابراین می توان آن را با کاهش کالری با سهولت بیشتری جایگزین کرد. در گذشته، سؤالاتی در مورد اینکه آیا شیرین کننده های شدید اشتها را افزایش می دهند یا منجر به میل به غذاهای شیرین می شود، مطرح شده بود، اما این پیشنهادات رد شده اند (Rolls, International Journal of Obesity 53, 872-878, 1991). در مقابل، تعدادی از مطالعات مداخله ای نشان داده اند که جایگزینی ساکارز با آسپارتام در رژیم غذایی افرادی که سعی در کاهش وزن خود دارند، منجر به افزایش کاهش وزن می شود.

(د لا هانتی و همکاران، بولتن تغذیه بنیاد تغذیه بریتانیا 31، 115-128. 2006).

بنابراین، شواهد پس از 25 سال مصرف آسپارتام نشان می‌دهد که خطر خطرات سلامتی در حد مجاز FDA (به جز اگر رژیم غذایی محدود با فنیل آلانین دارید) کم است و کاهش مصرف انرژی با جایگزینی ساکارز به کاهش وزن کمک می‌کند. و مدیریت.

1 AG Renwick و H. Nordmann، “اولین کنفرانس اروپایی در مورد آسپارتام: قرار دادن ایمنی و فواید در چشم انداز. خلاصه ارائه ها و نتیجه گیری ها، مواد غذایی و سم شناسی شیمیایی، جلد 45، صفحات 1308-1313، 2007.