هر آنچه که باید در مورد طالبی بدانید


هر آنچه که باید در مورد طالبی بدانید

طالبی که بین بچه ها و بزرگسالان محبوب است، یک دسر تابستانی با طراوت، سالم و آسان درست می کند، در حالی که محتوای بالای آب آن به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند و حاوی مواد مغذی است که می تواند برای سلامتی فرد مفید باشد. این نوع میوه همچنین حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف است.

فواید

آنتی اکسیدان های موجود در طالبی ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کند.

آب، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در طالبی می توانند فواید سلامتی مختلفی را ارائه دهند.

به عنوان مثال، آنتی اکسیدان ها می توانند از آسیب سلولی که می تواند منجر به سرطان و سایر شرایط سلامتی شود، جلوگیری کند.

در طول متابولیسم، بدن مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد تولید می کند که می توانند در بدن تجمع کرده و به سلول ها آسیب برسانند. این آسیب به عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود. آنتی اکسیدان ها به حذف رادیکال های آزاد از بدن و جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

طالبی حاوی طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان ها از جمله:

سلنیوم

بتاکاروتن

ویتامین سی

لوتئین

زآگزانتین

کولین

شایان ذکر است که در حالی که مواد مغذی موجود در غذا برای حفظ یک بدن سالم ضروری هستند، تحقیقات علمی در مورد اثرات این مواد مغذی اغلب به جای منابع غذایی با مکمل ها سروکار دارند و نتایج ممکن است تا حدودی متفاوت باشد.

دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن

لوتئین و زآگزانتین دو آنتی اکسیدان و رنگدانه گیاهی مشابه هستند که رنگ زرد تا قرمز را به میوه ها و سبزیجات می دهند.

این ترکیب می تواند به فیلتر پرتوهای مضر نور آبی کمک کند. پزشکان معتقدند که نقش محافظتی در سلامت چشم ایفا می کند و ممکن است به جلوگیری از آسیب ناشی از دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن کمک کند.

همچنین، نویسندگان مطالعه ای که در سال 2009 منتشر شد، نشان می دهد که ترکیب لوتئین و زآگزانتین موجود در طالبی ممکن است به محافظت از چشم در برابر آسیب هایی که منجر به AMD می شود، کمک کند.

آسم

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان بتاکاروتن، نوعی ویتامین A، ممکن است به پیشگیری از آسم در مراحل بعدی زندگی کمک کند.

بتاکاروتن در میوه های زرد و نارنجی مانند طالبی یافت می شود. یک فنجان – یا 177 گرم – طالبی حاوی 3580 میکروگرم (mcg) بتاکاروتن است.

کارشناسان مصرف روزانه 18000 میکروگرم بتاکاروتن را برای مردان 14 سال و بالاتر و 14000 میکروگرم برای زنان در همان گروه سنی توصیه می کنند.

ویتامین C یک ویتامین و آنتی اکسیدان ضروری است که ممکن است در برابر آسم محافظت کند. برخی از متخصصان استفاده از مکمل های ویتامین C را برای درمان آسم پیشنهاد کرده اند.

یک فنجان طالبی 65 میلی گرم ویتامین C فراهم می کند. دستورالعمل های فعلی توصیه می کنند که زنان بالغ روزانه 65 تا 75 میلی گرم و مردان بالغ 75 تا 90 میلی گرم ویتامین C مصرف کنند.

همچنین، طبق یک مطالعه در سال 2010، افراد مبتلا به آسم که کولین – آنتی اکسیدان دیگری در طالبی – را به عنوان درمان دریافت کردند، کاهش سطح التهاب را تجربه کردند.

با این حال، بیشتر مطالعات بر مکمل های آنتی اکسیدانی تمرکز دارند که دوزهای بسیار قوی تری نسبت به منابع غذایی این ماده مغذی ارائه می دهند.

فشار خون

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در طالبی همگی از سلامت قلب حمایت می کنند.

خوردن غذاهای غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که یک بزرگسال به طور متوسط ​​4700 میلی گرم پتاسیم در روز برای حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی مصرف کند.

یک فنجان طالبی حدود 473 میلی گرم پتاسیم یا 10 درصد از مصرف توصیه شده روزانه یک فرد را تامین می کند.

سرطان

بتاکاروتن، توکوفرول و سایر آنتی اکسیدان های موجود در طالبی ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کنند.

شواهدی وجود دارد که مکمل های حاوی این آنتی اکسیدان ها و سایر آنتی اکسیدان ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه، پروستات و سایر انواع سرطان را کاهش دهند.

به نظر می رسد فیبر غذایی نیز از سرطان روده بزرگ محافظت می کند. یک فنجان طالبی حاوی 1.6 گرم فیبر است.

گوارش

طالبی محتوای آب بالایی دارد و فیبر را تامین می کند. فیبر و آب می توانند به پیشگیری از یبوست، نظم بخشیدن به سیستم گوارشی و سلامت بدن کمک کنند.

هیدراتاسیون

طالبی با محتوای بالای آب و الکترولیت خود انتخاب خوبی برای افزایش هیدراتاسیون در ماه های گرم تابستان یا بعد از ورزش است.

یک فنجان 177 گرم طالبی حاوی 160 گرم آب است.

نمونه هایی از الکترولیت ها در طالبی عبارتند از سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم.

پوست و مو

ویتامین A به رشد و نگهداری تمام بافت های بدن از جمله بافت های پوست و مو کمک می کند.

ویتامین C بدن را قادر می سازد تا کلاژن تولید کند که ساختار سلول ها، پوست و مو را تامین می کند.

یک بررسی در سال 2019 نشان داد که طیف وسیعی از مواد معدنی و ویتامین ها ممکن است در تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو نقش داشته باشند.

در طالبی تعداد زیادی از آنها در مقادیر مختلف وجود دارد، مانند:

ویتامین های A، C و E

ویتامین های گروه B

فولات

اهن

سلنیوم

فلز روی

طالبی همچنین به هیدراتاسیون کلی کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف آب اضافی ممکن است به خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند، اگرچه شواهد بیشتری برای تایید این موضوع مورد نیاز است.

نکات تغذیه ای طالبی

جدول زیر برخی از مواد مغذی کلیدی در طالبی را نشان می دهد. همچنین نشان می دهد که یک فرد به چه مقدار از هر ماده مغذی در روز بسته به سن خود نیاز دارد

ماده مغذی

مقدار در 1 فنجان (177 گرم)نیازهای روزانه بزرگسالان
انرژی (کالری)60.21600-3000
کربوهیدرات (گرم)14.4 که 13.9 گرم آن شکر است130
فیبر (گرم)1.622.4-33.6
کلسیم (میلی گرم)15.91000-1300
آهن (میلی گرم)0.48-18
منیزیم (میلی گرم)21.2310-420
فسفر (میلی گرم)26.6700-1250
پتاسیم (میلی گرم)4734700
سدیم (میلی گرم)28.32300
سلنیوم (mcg)0.755
فلوراید (mcg)1.8اطلاعاتی وجود ندارد
ویتامین C (میلی گرم)6565-90
بتاکاروتن (mcg)3240اطلاعاتی وجود ندارد
ویتامین A (mcg RAE)270700-900
فولات (mcg DFE)37.2400
لوتئین + زیگزانتین (mcg)46اطلاعاتی وجود ندارد
توکوفرول، گاما (میلی گرم)0.2اطلاعاتی وجود ندارد
ویتامین K (mcg)4.475-120

رژیم غذایی

هنگام انتخاب طالبی به دنبال طالبی سفت، سنگین و متقارن و بدون لکه های نرم و کبود باشید.

گوشت خربزه های فصلی روشن، شیرین و آبدار خواهد بود. خارج از فصل، می تواند سخت و بی مزه باشد.

چند نکته برای تهیه و سرو طالبی

آن را قاچ یا مکعب کنید و تازه بخورید.

یک سالاد میوه گرمسیری با تکه های طالبی تازه، پاپایا، آناناس و انبه درست کنید.

طالبی را خیلی نازک برش دهید و به لیموناد، چای سرد یا آب اضافه کنید.

با ترکیب پاپایا، انبه، هالاپینو، طالبی، فلفل قرمز و فلفل چیپوتل، یک سالسا تازه درست کنید.

با ترکیب طالبی با آب آناناس، توت فرنگی یخ زده و ماست یونانی شیرین نشده، اسموتی درست کنید.

کباب میوه ای را با طالبی، خربزه عسلک و توت فرنگی درست کنید و با دیپ ماست سرو کنید.

خطرات

برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف طالبی نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشند:

محتوای قند

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا سایر شرایطی که نیاز به رژیم غذایی کم قند دارند باید در تعیین اندازه مناسب طالبی مراقب باشند.

آلودگی

اگر خربزه از طریق آبیاری یا روش های دیگر با باکتری ها تماس پیدا کند، ممکن است پوست بیرونی آن تمیز نباشد.

شستن و تمیز کردن پوست خارجی قبل از بریدن خربزه می تواند خطر ورود باکتری های مضر مانند سالمونلا به گوشت میوه را کاهش دهد.

پتاسیم

طالبی حدود 10 درصد از نیاز فرد به پتاسیم را تامین می کند.

مسدود کننده های بتا، نوعی دارویی که پزشکان اغلب برای بیماری قلبی تجویز می کنند، می توانند باعث افزایش سطح پتاسیم شوند. افرادی که مسدود کننده های بتا مصرف می کنند باید طالبی را در حد اعتدال مصرف کنند، زیرا سطوح بالای پتاسیم می تواند منجر به آسیب کلیه شود.

همچنین، هر فردی که مشکلات کلیوی دارد باید قبل از افزایش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم مانند طالبی با پزشک خود مشورت کند.

خلاصه

طالبی حاوی آب و طیف گسترده ای از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع مفید باشد.