هشدار کاهش وزن طبیعی – نوشابه های رژیمی در واقع باعث افزایش وزن می شوند

همانطور که به کاهش وزن طبیعی علاقه مند می شوید، ممکن است به جای نوشابه های معمولی به نوشابه های رژیمی متوسل شوید. این به این دلیل است که شما درک می کنید که از دریافت کالری اجتناب می کنید. اما مطالعات اخیر نشان داده است افرادی که به نوشابه های رژیمی یا غذاهای شیرین شده مصنوعی متکی هستند، در نهایت کالری بیشتری مصرف می کنند. این به این دلیل است که آنها توانایی طبیعی بدن در ارتباط بین کالری مورد نیاز بدن با کالری دریافتی را از دست می دهند. بگذار توضیح بدهم.

آزمایش سگ آبریزش

پاولوف دانشمند روسی یک بار متوجه شد که سگ ها هر زمان که زمان غذا می رسد، آب دهانشان را آب می دهند. او آزمایشی انجام داد و با به صدا درآوردن زنگ در زمان غذا شروع کرد. هنگامی که سگ ها به این روال عادت کردند، شروع به پیوند زدن زنگ زنگ با غذا کردند. پاولوف متوجه شد که هر وقت زنگ را به صدا در می آورد، سگ ها حتی زمانی که هیچ غذایی در چشم نبود شروع به آب دهان می کردند. او این پاسخ را «بازتاب شرطی» نامید.

مطالعات نشان داده‌اند که همانطور که سگ‌ها یاد گرفتند زنگ زنگ را با غذا مرتبط کنند، ما انسان‌ها از دوران کودکی ناخودآگاه یاد گرفته‌ایم که غذاهای با طعم شیرین و غذاهای بسیار چسبناک را با کالری بالا مرتبط کنیم. این توانایی به ما کمک می کند تا به طور طبیعی دریافت کالری را تنظیم کنیم، زیرا تعداد کالری مورد نیاز بدن با این توانایی اندازه گیری می شود. برای کاهش وزن طبیعی باید این توانایی را حفظ کنیم.

گفته می‌شود شیرین‌کننده‌های مصنوعی این توانایی طبیعی را در ارتباط بین میزان کالری مورد نیاز بدن با مقدار غذاهای شیرین و چسبناکی که می‌خوریم تضعیف می‌کنند. در نتیجه، قضاوت ضعیفی در مورد اینکه چه مقدار کالری باید مصرف کنیم تا بتوانیم کالری مورد نیاز بدن خود را برآورده کنیم، کم می شود. این باعث پرخوری و افزایش وزن می شود.

شیرینی به عنوان یک اندازه گیری کالری

وقتی به جای شکر واقعی غذاهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی می خوریم، بدن ما متوجه می شود که اگرچه چیزی شیرین مصرف می کنیم، اما کالری ندارد. بنابراین هنگامی که ما واقعاً مقداری غذای شیرین شده با شکر می خوریم، بدن ما ممکن است ناخودآگاه این نکته را مسلم بداند که هیچ کالری در آن وجود ندارد. این دلیلی است که افراد پرخوری می کنند. نتیجه افزایش وزن و چاقی است. این به این دلیل است که ما توانایی سنجش میزان کالری موجود در غذاهای معمولی پر کالری را از دست می دهیم.

بافت به عنوان یک اندازه گیری کالری

به همین ترتیب بدن ما میزان کالری غذا را بر اساس بافت اندازه گیری می کند. غذاهای با ویسکوز بالا به عنوان غذاهای پر کالری توسط بدن ما ارزیابی می شوند. در حال حاضر، بسیاری از نوشیدنی‌های با ویسکوزیته پایین در بازار وجود دارند که در واقع محتوای کالری بالایی دارند، اما بدن ما ممکن است فریب بخورد و فکر کند که چون چسبناک‌تر هستند، محتوای کالری کمی دارند. این باعث پرخوری و افزایش وزن می شود. بنابراین، توانایی اندازه گیری به خطر افتاده مانع از کاهش وزن طبیعی می شود.

مفهوم فوق با مطالعات انجام شده توسط دیویدسون و سوئیترز، هر دو متخصص در علوم روانشناسی، توضیح داده شد که یافته‌های پاولوف را گسترش دادند و آن را در توانایی انسان برای سنجش کالری بر اساس طعم و بافت به کار بردند. آنها یافته های خود را بر اساس آزمایش های انجام شده بر روی موش ها استوار کردند. موش هایی که به آنها شیرین کننده های مصنوعی داده شد، ارتباط متناقضی بین طعم شیرین و نیاز کالری ایجاد کردند. بنابراین این موش ها بیشتر از موش های گروه کنترل خوردند.

از طرف دیگر آزمایش مشابه دیگری اما این بار برای ویسکوزیته انجام شد. موش هایی که به آنها غذای مایع داده شد، بیشتر از موش هایی که غذای نیمه جامد با همان کالری دریافت کردند، خوردند.

چگونه از تله شیرین کننده های مصنوعی جلوگیری کنیم؟

تحقیقاتی در مورد اینکه آیا می‌توانیم به‌رغم استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی، ذهن و بدن خود را آگاهانه برای اندازه‌گیری کالری غذا بازآموزی کنیم یا خیر، در حال انجام است. در همین حال، بهترین گزینه ای که در حال حاضر داریم این است که خودمان را در مورد کالری هایی که مصرف می کنیم آموزش دهیم و از یک رژیم ورزشی خاص پیروی کنیم.