چاقی در کودکان – عادات غذایی خوب را برای یک سبک زندگی سالم به کار ببرید

چاق بودن «خوب» نیست، اما این امر مانع از بروز اپیدمی چاقی در میان جوانان آمریکایی نشده است. چاقی کودکان از 5 درصد در سال 1964 به حدود 13 درصد در سال 1994 افزایش یافته است. امروزه این میزان در حدود 20 درصد است – و در حال افزایش است. کودکان زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون، استفاده از رایانه و بازی های ویدیویی می کنند. همه این فعالیت ها تا حدودی مقصر این نرخ فزاینده هستند. آنها روزانه پنج تا شش ساعت را صرف این فعالیت های بی تحرک می کنند. شاید اگر آنها در زمان های دیگر به اندازه کافی فعال بودند مهم نبود، اما بیشتر آنها اینطور نیستند.

بدتر از آن، کودکان با تبلیغات تلویزیونی خوش ساخت از زنجیره های فست فود و سایر تامین کنندگان وعده های غذایی و میان وعده های پرچرب و قند بالا بمباران می شوند. یک مطالعه اخیر گزارش داد که کودکان دو تا شش ساله که تلویزیون تماشا می‌کنند، بیشتر از کودکانی که چنین تبلیغاتی را تماشا نمی‌کنند، محصولات غذایی تبلیغ شده در تلویزیون را انتخاب می‌کنند. این کمپین‌های تبلیغاتی بسیار مؤثر، همراه با سبک زندگی غیرفعال، نسلی از کودکان را تولید کرده‌اند که در معرض خطر بالای بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند.

تهدید اصلی سلامتی، ایجاد زودرس دیابت نوع II (شروع بزرگسالان) است، به ویژه در کودکانی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند. پزشکان از افزایش در نوجوانان جوان مبتلا به دیابت نوع دوم خبر می دهند که می تواند منجر به بیماری قلبی و کلیوی، فشار خون بالا، سکته مغزی، قطع اندام و نابینایی شود. افرادی که در سنین نوجوانی به دیابت مبتلا می شوند با کاهش کیفیت زندگی و کوتاه شدن طول عمر مواجه می شوند، به خصوص اگر بیماری درمان نشود. این یک چشم انداز ترسناک برای فرزندان ما است، اما در بسیاری از موارد، چاقی و دیابت قابل پیشگیری هستند.
والدین باید در فعالیت های بدنی روزانه فرزندانشان مشارکت داشته باشند. در سیستم آموزشی امروزی، بیشتر مدارس کلاس‌های PE (تربیت بدنی) را برگزار می‌کنند که به بچه‌ها اجازه می‌دهد در فعالیت‌های بدنی شرکت کنند و به آنها کمک می‌کند تا فعال‌تر شوند. آنها همچنین به آنها اجازه می دهند تا در سطح دیگری با همکلاسی های خود تعامل داشته باشند. با این حال، این کلاس های PE برای کمک به کمک هزینه فعالیت روزانه آنها کافی نیست. بسیاری از این کلاس ها در سال های اخیر به دلیل کمبود بودجه کاهش یا کاهش یافته است.

تربیت بدنی باید در اولویت قرار گیرد. فعالیت های فوق برنامه بعد از مدرسه و ورزش نیز حیاتی هستند. کودکان باید سبک زندگی خود را توسعه دهند که شامل ورزش منظم و همچنین رژیم غذایی سالم باشد. والدین باید محدودیت هایی را برای زمانی که فرزندانشان درگیر فعالیت های غیرفعال می شوند تعیین کنند. متخصصان اطفال توصیه می‌کنند کودکان را به یک تا دو ساعت در روز در تلویزیون و رایانه محدود کنید، مگر اینکه آنها هکرهای اینترنتی باشند – اما همیشه استثناهایی برای این قاعده وجود دارد.

خوشبختانه، در حال حاضر برخی از مدارس غذاهایی را ارائه می دهند که چربی کمتری دارند و حاوی میوه ها و سبزیجات مفید هستند. مشارکت والدین مهمترین کلید برای رژیم غذایی سالم فرزندانمان است. برنامه هایی برای آموزش والدین در مورد تغذیه ضروری است. فست فود باید در تمام مدارس ممنوع شود. عادت زنانه!

برای بسیاری، صنعت فست فود کمک بزرگی است. هنگامی که به دلیل محدودیت زمانی نمی توان شام را تهیه کرد، راه حل آسانی به والدین ارائه می دهد. با برنامه های روزانه شلوغ، پختن وعده های غذایی سالم برای والدین برای فرزندانشان دشوار شده است. بنابراین، آنها به دنبال راه آسان برای مسموم کردن ناخواسته فرزندان خود در حین غذا خوردن در فست فودهای زنجیره ای هستند. تغییر عادات غذایی و سبک زندگی آسان نیست، اما فواید سلامتی برای کودکان، برای والدینی که مایل به انجام این وظیفه هستند، یک بازده فوق العاده است. کارهای مهمی که والدین می توانند برای کاهش اپیدمی چاقی در بین کودکان انجام دهند:

o تماشای تلویزیون و زمان روی رایانه را به یک تا دو ساعت در روز محدود کنید.
o مشارکت در فعالیت بدنی و ورزش را تشویق کنید.
o از غذا خوردن در فست فودهای زنجیره ای خودداری کنید.
o وعده های غذایی مغذی، متعادل، کم کالری و کم چرب ارائه دهید.
o دسترسی به تنقلات پرچرب و پر قند را در خانه خود محدود کنید.
o برای بچه هایتان ناهارهای سالم درست کنید تا به مدرسه بیاورند. اگر فرزندانتان به خاطر جعبه ناهار روزانه‌شان از طرف همکلاسی‌شان فشار می‌آیند، فقط به بچه‌هایتان بگویید که اکنون به فست فود حساسیت دارند و غذاهایی که می‌توانند بخورند محدود شده‌اند.

اینها چند راه ممکن برای شروع ایجاد تفاوت در سلامت فرزندانتان هستند. شما باید روی تغذیه آنها با وعده های غذایی سالم تمرکز کنید و از میان وعده های ناسالم خودداری کنید. با تحقیقات و توسعه‌های امروزی در صنعت غذا، جایگزین‌های زیادی برای تنقلات وجود دارد که سالم هستند و طعم آن‌ها به اندازه تنقلات ناسالم است. شکلات، چیپس، وعده های غذایی در حال حرکت حاوی چربی کم، کلسترول کم و قند کم هستند و در واقع به شما کمک می کنند رژیم غذایی خود را بدون رنج زیاد حفظ کنید، به خصوص اگر دندان شیرین دارید.

چاقی در کودکان! این یک واقعیت واقعی و ترسناک است. ما باید به زودی با آن روبرو شویم یا عواقب آن را متحمل شویم. در واقع یک چرخه معیوب است. اگر والدین چاق (اضافه وزن) باشند، بچه‌ها نیز تمایل دارند همین روند را دنبال کنند. این چرخه باید یک جایی قطع شود و آموزش راه حل است. برای جلوگیری از اضافه وزن باید به کودکان آموزش داد که عادات غذایی مناسبی ایجاد کنند. با پزشک فرزندتان مشورت کنید تا تأیید کند که چاقی او به دلیل ژنتیک یا مشکلات پزشکی دیگر نیست (در چند فصل اول کتاب به آن پرداخته شده است). والدین می توانند با حمایت از فرزند خود به او کمک کنند. توضیح دهید که چرا او باید وزن کم کند. حمایت خانواده را برای او جمع کنید. والدین نیز باید الگو باشند و عادات غذایی خوبی از خود نشان دهند.

کودک نیاز به رشد عمودی – نه افقی (به دلیل دور کمر بزرگ) دارد. او را (استفاده از مردانه فقط برای ساده کردن متن است) در رژیم غذایی سخت قرار ندهید. همانطور که در فصل های قبلی در مورد رژیم های غذایی در دسترس ذکر شد، توصیه نمی شود کودکان را تحت این رژیم قرار دهید. اینها رژیم های غذایی افراطی با نتایج موقتی هستند. از رژیم های یویو بخصوص زمانی که فرزندتان جوان است بپرهیزید. سعی کنید هرم راهنمای غذایی از کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و روغن ها و ویتامین ها و مواد معدنی را حفظ کنید. این برای یک رژیم غذایی متعادل ضروری است. وعده های غذایی چرب را کاهش دهید. سایر غذاها نیز باید در حد اعتدال مصرف شوند. کالری های خالی را از غذاهای ناسالم مانند شیرینی ها و تنقلات حذف کنید. بداهه به او تنقلات سالم مانند شیر، میوه یا بیسکویت ساده بدهید. شیرینی ها را حذف نکنید او احساس بدبختی خواهد کرد مقدار مصرف را در یک هفته محدود کنید. شیرینی ها را به آرامی با میوه های خشک جایگزین کنید تا شیرینی آنها را از شیر بگیرید.

از غذا برای پاداش دادن به کودک استفاده نکنید. ممکن است بی جهت پرخوری کنند. یک قفل در انبار نگه دارید. میان وعده های سالم را به راحتی در پیشخوان آشپزخانه یا یخچال در دسترس بگذارید.
با تشویق به مشارکت در آماده سازی وعده های غذایی به کودک بیاموزید که از وعده های غذایی سالم قدردانی کند. به او اجازه ندهید جلوی تلویزیون غذا بخورد. این عادت بد را ایجاد می کند که همیشه وقتی تلویزیون روشن است غذا بخورید.
به کودک خود بیاموزید وقتی بیرون از خانه غذا می خورد چه غذاهایی بخرد. بچه ها عاشق فست فود هستند. دانش عمومی است. با این حال، با کاهش تدریجی مصرف فست فود او، در نهایت آن را حذف کرده و به سمت جایگزینی سالم مانند همبرگر گیاهی با سبزیجات و سالاد می روند. کودکان تنوع را در منوی خود دوست دارند. والدین می توانند غذاهای سالم را بداهه و اختراع کنند. بر اهمیت سبزیجات تأکید کنید، زیرا بچه ها تمایل دارند از سبزیجات متنفر باشند و خودشان را با گوشت پر کنند. ترفند دیگر این است که کودک را وادار کنید قبل از غذا یک لیوان آب یا شیر بنوشد. او خیلی احساس گرسنگی نمی کند زیرا معده اش از قبل با مایعات پر شده است بنابراین برای سیر شدن خیلی کمتر غذا می خورد.
با هم به عنوان یک خانواده ورزش کنید. پیوند را نیز تقویت می کند. وارد برخی فعالیت‌های سرگرم‌کننده مانند چرخ‌گردی، دوچرخه‌سواری یا ورزش شوید. در ابتدا ممکن است متقاعد کردن سخت باشد، اما وقتی توپ شروع به چرخیدن کرد، هیچ مانعی برای آن وجود ندارد.

اهداف واقع بینانه ای را برای کاهش وزن فرزندتان تعیین کنید. برای اهدافی که به دست می‌آیند، تحسین و تمجید فراوانی ارائه دهید. وزن و عادات غذایی فرزندتان را پیگیری کنید. کودکان برای جلوگیری از سر خوردن به عقب نیاز به راهنمایی دارند.
همه این تلاش‌ها می‌تواند به کودک شما در زمینه مشکلات سلامتی کمک زیادی کند. گام های کوچک برای نتایج موفقیت آمیز ضروری است. حدس می‌زنم اکثر شما این رژیم‌های غذایی شدید را تجربه کرده‌اید و فقط به نتایج موقتی دست یافته‌اید. همه ما از اشتباهات درس می گیریم و آموزش به دیگران چگونه از آنها اجتناب کنند می تواند کمک بزرگی باشد. این یک سفر طولانی برای شما و فرزندتان خواهد بود، اما نبرد شما با چاقی در نیمه راه پیروز شده است. اما برای رسیدن به این پیروزی باید چندین مرحله را طی کنیم و تمرین کنیم، از جمله:

o مدارس را وادار به مشارکت در آموزش فرزندانمان کنید. جلب مشارکت آنها در این برنامه ها بسیار مهم است زیرا اکثر این مدارس اجازه می دهند غذاهای ناسالم وارد تأسیسات آنها شود.
o ناهار سالم مدرسه.
o مدارس برنامه درسی چند ساله را برای آموزش دادن به دانش آموزان در مورد نحوه تربیت خود برای تناسب اندام ایجاد می کنند.
o ممنوعیت تمام دستگاه های نوشابه از مدارس راهنمایی.
o آموزش و/یا تشویق بیشتر در مدارس (همه سطوح، از جمله پیش دبستانی ها) برای تشویق والدین به بسته بندی تنقلات/ناهار سالم و کودکان به خوردن غذاهای سالم تر. به عنوان مثال، به جای پاداش دادن به کودکان با آب نبات، آنها باید از چیز دیگری (غیرغذایی یا غذای سالم) استفاده کنند.
o کودکان باید در مورد غذا و سلامتی بیاموزند تا بتوانند آگاهانه انتخاب کنند.
o کاهش غذاهای پرچرب/پرکالری ارائه شده در کافه تریاها و دستگاه های فروش خودکار؛ میوه، ماست، ذرت بو داده کم چرب و سایر تنقلات و غذاهای سالم را جایگزین کنید.
o دیگر فست فود در مدارس ممنوع است (به جز رویدادهای خاص – یک بار در ماه).
o هیئت‌های مدرسه باید با اجرای طرحی برای افزایش تدریجی فعالیت بدنی معنی‌دار در K-12 (با تاکید بر مدارس ابتدایی) موافقت کنند و به طور کلی از ارائه/در دسترس قرار دادن غذاهای ناسالم، پرچرب و قند بالا در محوطه دانشگاه خودداری کنند.
o PE اجباری در هر سطح.

دخالت این مدارس به اینجا ختم نمی شود. مراکز پزشکی کوچک باید برای غربالگری کلسترول و/یا گلوکز دانش‌آموزان (نه از نظر دارو، اگرچه گاهی اوقات ممکن است ضروری باشد) ایجاد شود. در زیر سایر استراتژی های غذایی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:
o افزایش غربالگری دیابت، فشار خون، بیماری قلبی.
o اجرای مطالعه شیوع دانش آموزان شهرستان (پایه سوم و ششم) و همچنین بررسی گزینه های تغذیه در مدارس (غذا و دستفروشی).
o اندازه گیری BMI (شاخص توده بدن) در مدارس شهرستان.

با در نظر گرفتن همه این ایده‌ها، در نهایت می‌توانیم اطلاعات ذکر شده در بالا را پردازش کنیم و متوجه شویم که چگونه همه جوامع، مدارس، شهرها و دولت‌ها می‌توانند در ریشه‌کن کردن این بیماری وحشتناک مشارکت داشته باشند.
o برنامه هایی برای رسیدگی به تفاوت های فرهنگی.
o مشارکت شهر در تغذیه و تناسب اندام.
o آموزش بهداشت عمومی را قویاً در مدارس ایجاد کنید تا بتوانیم بر سیاست تغذیه و فعالیت/ورزش تأثیر بگذاریم.
o امیدواریم عملاً شاهد اجرای سیاست غذایی باشیم.
o مالیات بر غذاهای ناسالم برای ارائه یارانه برای فروش میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات.

این فصل به اکثر سوالات ما در مورد مبارزه با بحران سلامت عمومی ناشی از چاقی در جامعه پاسخ داد. افزایش آگاهی عمومی در مورد این بیماری وحشتناک ما را قادر می سازد تا به مشکل حمله کنیم و نتایجی را که می خواهیم ببینیم به دست آوریم. بچه های این کشور آینده ما هستند. حفظ سلامت فرزندانمان باید یک اولویت دولتی باشد و دولت ما باید علیه غول های مواد غذایی شرکت هایی که غذای فرآوری شده را در بشقاب کودکان می گذارند، عمل کند. با در نظر گرفتن این راه حل ها، هم باید دولت های محلی را تحت فشار قرار دهیم و هم کنگره را تشویق کنیم که لایحه ای را تصویب کند که تمام مدارس و سازمان های جوانان را ملزم به ارائه غذای سالم می کند. راه حل اینجاست بیایید شروع کنیم به بهترین وجه از آن استفاده کنیم.