چرا بی دلیل چاق می شویم؟ علل چاقی متخصص تغذیه بالینی


چرا بی دلیل چاق می شویم؟ ? شاید شما از آن دسته افرادی باشید که احساس می کنید اخیرا بی دلیل وزن اضافه کرده اید. هنگام مراجعه به کلینیک های کاهش وزن، بسیاری از افراد به این موضوع اشاره می کنند که در ماه های اخیر بدون تغییر رژیم غذایی، وزن خود را افزایش داده اند. دکتر شادنوش متخصص تغذیه این مقاله را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید با افزایش آگاهی از سلامت خود محافظت کنید.

واقعیت این است که چاقی و افزایش وزن اتفاق نمی افتد مگر اینکه تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی متابولیک شما به هم بخورد. اگر مراقب کالری دریافتی خود باشید و به انرژی دریافتی خود توجه کنید، اگر وزن شما شروع به افزایش کند، تعجب آور خواهد بود. فاکتورهای زیادی وجود دارند که می توانند بر وزن شما تأثیر بگذارند بدون اینکه شما از آن آگاه باشید. در ادامه به بررسی ۸ عاملی می پردازیم که در زمانی که انتظارش را ندارید باعث افزایش وزن شما می شود.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

  • ممکن است به دلیل استرس وزن اضافه کنید.

شما ممکن است به دلیل استرس مداوم در زندگی و غیره وزن اضافه کنید. به خصوص اگر میزان استرس شما اخیراً به دلیل تغییر شغل یا شرایط زندگی یا افزایش حجم کاری و مسئولیت های شما افزایش یافته باشد. این استرس می تواند افزایش بی دلیل شما را توجیه کند. بسیاری از مردم از مواد غذایی به عنوان کاهش دهنده استرس استفاده می کنند. اما این تسلی زیاد طول نمی کشد. توصیه اولیه آن این است: زمانی که استرس دارید، به جای پناه بردن به غذا، از تکنیک های تمدد اعصاب و ورزش استفاده کنید که علاوه بر بهبود وضعیت روحی، کالری نیز می سوزاند و برای سلامتی مفید است.

  • ممکن است در نتیجه درمان ها و داروهای پزشکی خود وزن اضافه کنید.

بسیاری از داروهایی که برای درمان افسردگی، دیابت و اختلالات هورمونی در زنان تجویز می شوند، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. هورمون درمانی برای زنان یائسه و حتی داروهای ضد بارداری خوراکی می تواند منجر به افزایش وزن شود. اگر شک دارید که آیا درمان دارویی شما باعث افزایش وزن شما می شود یا خیر. در مورد امکان تغییر نسخه دارویی خود با پزشک خود مشورت کنید، اما هرگز بدون توصیه پزشکی مصرف دارو را قطع یا کاهش ندهید.

  • ممکن است به دلیل بیماری های زمینه ای وزن اضافه کنید.

یکی از شایع ترین بیماری هایی که باعث افزایش وزن می شود کم کاری تیروئید است. کمبود هورمون تیروئید می تواند باعث کاهش متابولیسم و ​​کاهش اشتها و افزایش وزن شود. بنابراین، برای تعیین اینکه آیا کم کاری تیروئید دارید یا خیر، باید به پزشک مراجعه کنید تا یک آزمایش ساده انجام دهد.

اختلالات هورمونی در زنان که معمولاً با علائم مردانه و تغییرات ظاهری (مانند ریزش مو و رشد مو با الگوی مردانه) همراه است نیز باعث می شود وزن شما به راحتی افزایش یابد.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

  • ممکن است به دلیل یائسگی وزن اضافه کنید.

زنان اغلب در دوران میانسالی که به یائسگی می رسند و حتی قبل از آن وزن اضافه می کنند زیرا اغلب نسبت به سال های جوانی فعالیت بدنی کمتری دارند. در عین حال، تغییرات هورمونی می تواند باعث تحریک اشتها، افسردگی و کم خوابی شود که علاوه بر کاهش متابولیسم می تواند منجر به چاقی شود.

  • میان وعده های مکرر می تواند شما را چاق کند.

بسیاری از افراد چاق عادت به خوردن وعده های غذایی مفصل یا زمانی که برای خوردن ندارند، ندارند، اما در عوض به طور مکرر از میان وعده ها در طول روز استفاده می کنند. این میان وعده های کوچک که معمولا با کالری زیادی همراه هستند نیز از دلایل چاقی غیر قابل توضیح شما هستید

  • شیفت شب نیز باعث چاقی می شود.

افرادی که در شب کار می کنند باید مراقب باشند که غذا خوردن در نیمه شب متابولیسم را مختل کرده و باعث چاقی مفرط می شود. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که بیدار ماندن در شب حتی بدون غذا خوردن، چاقی را به دلیل تغییرات هورمونی افزایش می دهد.

  • کم تحرکی یکی از مهم ترین علل چاقی است.

بسیاری از افرادی که مشاغل اداری دارند می گویند که به تدریج وزن خود را افزایش داده اند بدون اینکه مقدار غذایی که می خورند تغییر قابل توجهی داشته باشد. افزایش سن و کم تحرکی تمایل شما را به چاقی افزایش می دهد. اگر قرار است با وسیله نقلیه کار کنید، اگر روزانه فرصت پیاده روی ندارید، مراقب افزایش وزن خود باشید.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

  • نادیده گرفتن مقدار غذا نیز دلیلی بر چاقی بی دلیل شما خواهد بود.

برخی از افرادی که وزن اضافه می کنند در تخمین مقدار غذایی که مصرف می کنند اشتباه می کنند. به عبارت دیگر، اگرچه روزانه مقدار زیادی غذا مصرف می کنند، اما وقتی از آنها در مورد غذایی که مصرف می کنند سؤال می شود، بسیاری از غذاهای مصرفی را به خاطر نمی آورند. از سوی دیگر، برخی افراد در مورد میزان کالری غذایی که مصرف می کنند یا اثر چاق کنندگی آن اشتباه کرده اند که نتیجه آن چیزی جز چاق شدن آنها بدون توجه به آن نیست.

  • از وعده غذایی صرف نظر کنید

برخی افراد به دلیل مشغله کاری و زندگی و رسیدگی به همه امور در طول روز مجبور به حذف برخی وعده های غذایی از برنامه روزانه خود می شوند. آنها ممکن است فکر کنند با این روند نه تنها وزن اضافه نمی کنند، بلکه وزن خود را نیز کاهش می دهند. اما با گذشت زمان و پیشرفت این روند این سوال برای آنها پیش می آید چرا چاق می شویم؟؟

باید گفت متاسفانه حذف وعده های غذایی باعث افزایش وزن می شود. زیرا اگر بدن کالری کمتری از حد معمول دریافت کند، منجر به از هم پاشیدگی عضلات و ماهیچه های بدن می شود و در نتیجه متابولیسم بدن نیز کاهش می یابد. علاوه بر این، زمانی که مصرف غذای خود را بیش از حد معمول محدود می کنید، بدن برای حفظ انرژی دریافتی، سرعت کالری سوزی را کاهش می دهد.

  • تا دیروقت بیدار ماندن

ممکن است از یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی پیروی کرده باشید، اما متأسفانه، اگر به موقع به اندازه کافی نخوابید، همه این تلاش ها بی نتیجه است. مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که هر چه مدت زمان خواب و استراحت کمتر باشد، شاخص توده بدنی (BMI) فرد بالاتر بوده و در چاقی موثر است. به این ترتیب کمبود خواب منجر به افزایش سطح هورمون گرسنگی (گرلین) و کاهش سطح هورمون لپتین می شود. هورمون لپتین به حفظ وزن بدن کمک می کند.

  • ننوشیدن مایعات کافی و کم آبی بدن

مطالعات نشان می دهد که در بیش از 60 درصد موارد، افراد نسبت به تشنگی واکنش اشتباهی نشان می دهند و آن را گرسنگی می دانند. اگر تمایل زیادی برای رفع تشنگی ندارید، باید بدانید که نوشیدن آب کمی قبل از غذا باعث کاهش کالری دریافتی روزانه شما می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد افرادی که 2 فنجان آب قبل از غذا می نوشند، حدود 75 تا 90 کالری کمتر از مقدار معمول با یک وعده غذایی مصرف می کنند. با توجه به توضیحات ارائه شده در متن بالا، زمانی که به دنبال پاسخ سوال هستید چرا بی دلیل چاق می شویم؟ در وهله اول به عادات غلط و سبک زندگی ناسالم خود مراجعه کنید و آنها را رها کنید.

استفاده زیاد از شیرینی و شکر:

مصرف زیاد مواد شیرین در وعده های غذایی و نوشیدنی ها به مرور زمان باعث افزایش وزن در فرد می شود. چیزهایی مانند نوشابه، بستنی، کیک، آب نبات، چای سرد و انواع قهوه های شیرین جزو غذاهای شیرین به حساب می آیند که معمولا افراد از کالری بالای آنها اطلاعی ندارند. لیست مواد غذایی که به شما داده می شود به راحتی می تواند به این سوال پاسخ دهد چرا بی دلیل چاق می شویم؟ همچنین است؛ زیرا باعث تجمع چربی در بدن می شوند. استفاده متعادل از شیرینی ها و شکر برای بدن مفید و ضروری است، اما مراقب باشید علاوه بر اضافه وزن، باعث بیماری های قلبی عروقی به ویژه دیابت شوند. اگر فردی هستید که در طول روز زیاد از این موارد استفاده می کنید، بهتر است استفاده از آنها را ناگهانی قطع نکنید. خدای نکرده مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نکند. به همین دلیل بهتر است یک برنامه غذایی مناسب را از بهترین متخصص تغذیه در تهران تهیه کنید و روند کاهش آن را آغاز کنید. استفاده از علم و دانش پزشک باعث می شود هنگام کاهش وزن به سلامتی خود آسیبی نرسانید.

غذاهای آماده:

غذاهای فرآوری شده یکی از شایع ترین علل چاقی بدون دلیل هستند. این گروه عمدتاً مواد غذایی ارگانیک مصرف نمی کنند، اما همیشه شاهد افزایش وزن خود هستند و از طرفی در وعده های غذایی آنها از غذاهای فرآوری شده زیادی استفاده می شود. این غذاهای فرآوری شده مانند فست فودها، غلات شیرین، همگی ترکیبات مضری مانند چربی، شیرین کننده ها، قندهای افزوده شده و مواد نگهدارنده هستند که همگی برای بدن بسیار مضر هستند.