چگونه از شر گرفتگی عضلات پا خلاص شویم


چگونه از شر گرفتگی عضلات پا خلاص شویم

ماهیچه های پای شما از دسته هایی از الیاف تشکیل شده است که به طور متناوب منقبض و منبسط می شوند تا حرکت ایجاد کنند. کرامپ به انقباض ناگهانی و غیرارادی یکی از این عضلات، معمولاً در ساق پا گفته می شود. گرفتگی عضلات می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. آنها می توانند به اندازه کافی خفیف یا شدید باشند که شما را از یک خواب آرام بیدار کنند. اسپاسم ناگهانی و دردناک عضلانی در پا اسب چارلی نامیده می‌شود که در افسانه‌ها به نام بازیکن بیسبال چارلی «هوس» رادبورن، که طبق گزارش‌ها در دهه 1880 از کرامپ‌های مکرر رنج می‌برد، نام‌گذاری شده است.

گاهی اوقات هیچ دلیل واضحی برای گرفتگی عضلات وجود ندارد. ورزش یک محرک رایج است، به خصوص بعد از اینکه برای مدت طولانی یا در گرما ورزش کرده اید. ماهیچه هایی که خسته یا کم آب هستند تحریک شده و بیشتر در معرض گرفتگی هستند. کمبود الکترولیت هایی مانند منیزیم یا پتاسیم در رژیم غذایی شما می تواند منجر به گرفتگی مکرر شود و از شل شدن کامل عضلات جلوگیری کند.

خطر گرفتگی در دوران بارداری افزایش می‌یابد که احتمالاً به دلیل تغییر در گردش خون و افزایش فشار روی ماهیچه‌ها از ناحیه شکم در حال رشد است. سن عامل دیگری است که باعث افزایش گرفتگی عضلات در میانسالی و بعد از آن می شود. ماهیچه های مسن راحت تر خسته می شوند و به طور فزاینده ای نسبت به کاهش حجم مایعات بدن حساس می شوند. گرفتگی عضلانی همچنین می تواند یکی از عوارض جانبی داروهایی مانند استاتین باشد که برای درمان کلسترول بالا استفاده می شود.

علائم گرفتگی عضلات

آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

درد و سفتی ناگهانی عضلانی، معمولاً در ساق پا

یک توده سفت موقت یا توده زیر پوست

تشخیص گرفتگی عضلات

شما باید بتوانید به تنهایی این گرفتگی ها را مدیریت کنید، اما اگر گرفتگی های شما شدید است، مکرر رخ می دهد یا با علائم دیگری (مانند بی حسی یا ضعف) همراه است، به پزشک مراجعه کنید. به ندرت، گرفتگی عضلات می تواند نشان دهنده مشکلات ستون فقرات، عروق خونی یا کبد باشد.

درمان گرفتگی عضلات

بیشتر گرفتگی ها در عرض چند دقیقه خود به خود از بین می روند. ماساژ دادن یا کشش ملایم عضله به آرامش آن کمک می کند. گرما باعث کاهش تنش عضلات می شود. برای کمک به شل شدن عضله از یک پد گرم کننده یا یک پارچه شستشوی گرم استفاده کنید.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در آینده، قبل و حین ورزش مایعات فراوان بنوشید. عضلات برای انقباض و آرامش مناسب به مایع نیاز دارند. با گرم کردن عضلات پای خود قبل از ورزش با پیاده روی کوتاه یا دویدن آهسته از سفتی جلوگیری کنید. بعد از هر تمرین، عضلات پای خود را برای چند دقیقه کشش دهید. اگر هنگام خواب دچار گرفتگی عضلات می شوید، یک سری حرکات کششی دیگر قبل از خواب انجام دهید.