چگونه کودکان را به خوردن غذاهای سالم ترغیب کنیم

چالشی که اکثر والدین با آن روبرو هستند این است که فرزندانشان را وادار به خوردن غذای سالم کنند. موضوع تغذیه سالم همیشه یک نبرد یا کشمکش بین والدین و فرزند است و خیلی اوقات هر دو طرف ناراحت و ناامید می شوند.

ساده ترین راه برای ترغیب کودکان به خوردن غذاهای سالم این است که آنها را در سنین جوانی شروع کنیم. کودکان قبل از ده سالگی عادات غذایی خود را شکل می دهند. به عنوان والدین، روی این سال‌های شکل‌گیری تمرکز کنید و عادت‌های غذایی آن‌ها را زود شکل دهید. همیشه در خانه خود غذای سالم سرو کنید و ناهار و میان وعده های سالم را برای فرزندانتان بچینید. وقتی در خانه شخص دیگری هستید، با خوردن غذای او مودب باشید، اما به فرزندان خود بیاموزید که چگونه گزینه های سالم تر را تشخیص دهند و آنها را تشویق کنید که به سراغ این گزینه ها بروند. در حالی که آنها هنوز خیلی جوان هستند، هیچ انتخابی به آنها ندهید و احتمالاً اصلاً مشکلی ندارند.

یکی دیگر از راه های آسان برای ترغیب کودکان به خوردن غذاهای سالم این است که آنها را به غذاهای سالم علاقه مند کنید. این کار را با داشتن طیف وسیعی از انتخاب های سالم در خانه خود انجام دهید. اگر انواع مختلفی از مواد غذایی دارید، اما همه سالم هستند، دیگر نگران انتخاب اشتباه فرزندانتان نخواهید بود.

همچنین غذاهای جدید مانند توفو، میوه های مختلف و سبزیجات را اغلب معرفی کنید. مصرف مداوم یک میوه یا سبزی جدید یک بار در هفته باید برای برانگیختن علاقه فرزندان شما به گروه های غذایی کافی باشد. با فرزندان خود بازی کنید و با میوه های رنگارنگ سرگرم شوید. می توانید با فرزندان خود مردان میوه درست کنید و آنها را به میوه های زیادی علاقه مند کنید!

مهم است که به یاد داشته باشید که برای فرزندان خود الگو قرار دهید. شما ممکن است همه این قوانین را تحمیل کنید، اما اگر خودتان از آنها پیروی نکنید، فرزندانتان خواهند دید که روزی نیز مجبور به رعایت آنها نخواهند بود. در سال‌های جوانی، بچه‌ها می‌خواهند مثل والدینشان باشند. اگر به آنها نشان دهید که سالم غذا می خورید و از آن لذت می برید، آنها هم تمایل دارند همین کار را انجام دهند. حتی زمانی که فرزندان شما در اطراف نیستند، گزینه سالم تر را انتخاب کنید. این تمرین خوبی برای شما و همچنین برای سلامتی شما خواهد بود!

هنگام تلاش برای تغذیه سالم، به یاد داشته باشید که ثابت قدم باشید. همیشه سالم غذا بخورید و گزینه سالم را انتخاب کنید. وقتی به رستوران می روید، گزینه سالم را برای فرزندان خود انتخاب کنید و به آنها نشان دهید که چگونه گزینه های سالم را انتخاب کنند. ثابت بودن، کلید داشتن فرزندانی است که همیشه سالم غذا بخورند. اگر در خانه غذای سالم می‌خورید، اما به فرزندانتان اجازه می‌دهید تا زمانی که دور از خانه هستند، از انتخاب‌های ناسالم استفاده کنند، احتمالاً نسبت به غذایی که نباید بخورند، ذائقه پیدا می‌کنند. پس ثابت قدم باشید و نتیجه خواهد داد!

در نهایت با فرزندان خود صحبت کنید. به آنها بفهمانید که چرا غذاهایی را که در خانه و رستوران دارید انتخاب می کنید و می خورید. اگر سن فرزندان شما از ده سال گذشته است، با یک جلسه خانوادگی تماس بگیرید و در مورد اینکه چگونه می توانید سالم تر غذا بخورید صحبت کنید. اگر عادت های غذایی سالم را زود شروع نکرده بودید، آن را به یک تلاش خانوادگی تبدیل کنید و به عنوان یک تیم کار کنید. بیاموزید که چگونه فست فود، غذاهای ناسالم و غذاهای آماده در مایکروویو را به آرامی اما مطمئناً به حداقل برسانید. حتی اگر آنها را از جوانی شروع نکرده باشید، تغذیه سالم همیشه در دسترس شما و فرزندانتان است.