کاردیومیوپاتی و نیازهای تغذیه ای

کاردیومیوپاتی تجزیه بافت های عضلانی قلب، میوکارد است. ابتدا تجزیه می شود، ملتهب می شود و در نهایت بافت اسکار ایجاد می کند. در کاردیومیوپاتی، دیواره های قلب می توانند ضخیم و سفت شوند یا به جای آن نازک و ضعیف شوند. ممکن است بزرگتر شود و ممکن است تندتر بزند زیرا دیگر به درستی ضربان ندارد یا خون را به روش صحیح پمپاژ نمی کند. ممکن است عوامل مختلفی از جمله عوامل معمول مانند رژیم های غذایی چرب و ژنتیک ایجاد شود. علاوه بر این، این وضعیت می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

– تغذیه نامناسب

– بیماری های کمبود

– ویروس یا سایر عفونت ها

– مواد شیمیایی سمی

– سموم از جمله الکل و کوکائین

– آسیب قلبی ناشی از دیابت.

نیازهای تغذیه ای

همه افراد به سه درشت مغذی نیاز دارند: چربی، کربوهیدرات و پروتئین، اما در مقادیر مناسب و از انواع مناسب. حفظ بدن در شرایط خوب، از جمله در وزن مناسب، مهم است. تغذیه نامناسب نه تنها در ایجاد کاردیومیوپاتی بلکه در پیشرفت آن نیز نقش دارد.

چربی ها – سه نوع چربی وجود دارد: چربی های اشباع، چند غیراشباع و تک غیراشباع. چربی های اشباع شده آنهایی هستند که در دمای اتاق جامد هستند، از جمله روغن گوشت خوک و کره و همچنین روغن های گیاهی هیدروژنه مانند نوعی که معمولاً در غذاهای فرآوری شده موجود است. چربی‌های غیراشباع چند روغنی مانند روغن‌های ذرت، گلرنگ و آفتابگردان هستند. چربی های تک غیراشباع شامل روغن زیتون، روغن کانولا و چربی هایی است که در آووکادو وجود دارد. چربی های تک غیراشباع باید بخش عمده ای از چربی های رژیم غذایی را تشکیل دهند که به نوبه خود باید حدود 15 تا 20 درصد از کالری کلی روزانه را تشکیل دهند.

کربوهیدرات ها – رژیم غذایی سالم باید از 50 تا 60 درصد کربوهیدرات های پیچیده تشکیل شده باشد. تصورات غلط زیادی در مورد کربوهیدرات ها وجود دارد، از جمله اینکه آنها دلیل افزایش وزن افراد هستند. این در واقع درست نیست و آنها برای انرژی مهم هستند – بدن ابتدا کربوهیدرات ها را برای انرژی می سوزاند. با این حال، وقتی انتخاب‌ها کربوهیدرات‌های ساده باشند، بدن غرق می‌شود و سطح قند خون خیلی سریع افزایش می‌یابد و باعث آزاد شدن انسولین می‌شود که به نوبه خود منجر به ذخیره‌سازی شدید چربی به جای ایجاد انرژی می‌شود. از طرف دیگر کربوهیدرات های پیچیده باعث افزایش قند خون نمی شوند و بسیار کندتر هضم می شوند. کربوهیدرات های سالم شامل غلات کامل و سبزیجات است.

پروتئین ها – پروتئین از دو منبع می آید: حیوانی و گیاهی. بیشتر پروتئین در رژیم غذایی روزانه باید از منابع غذایی، ترجیحاً کم چرب، منابع گیاهی تامین شود، اما انواع مختلفی از مکمل ها نیز وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. پروتئین نباید بیش از 35 درصد از کالری روزانه را تشکیل دهد، به خصوص برای کسانی که کاردیومیوپاتی یا سایر بیماری های قلبی دارند (منبع: انجمن قلب آمریکا). یک فرد متوسط ​​به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به بیش از 8 گرم پروتئین نیاز ندارد. زمانی که فرد بسیار فعال یا ورزشکار است نیاز کمی به پروتئین افزایش می‌یابد، با این حال افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی معمولاً نمی‌توانند به همان اندازه فعال باشند و ممکن است صرفاً در انجام فعالیت‌های ساده و روزانه دچار تنگی نفس شوند.

پروتئین به عنوان پروتئین کامل یا ناقص طبقه بندی می شود. پروتئین کامل پروتئینی است که دارای هر هشت آمینو اسید ضروری است که بدن به تنهایی قادر به ساختن آنها نیست در حالی که یک یا چند پروتئین ناقص وجود ندارد. تمام پروتئین های حیوانی کامل هستند در حالی که سویا تنها پروتئین گیاهی است که وجود دارد. پروتئین کم چرب بهترین است، به خصوص برای کسانی که بیماری قلبی دارند. حذف گوشت قرمز و سایر پروتئین های چرب نه تنها برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند یا تحت درمان هستند، توصیه می شود. منابع پروتئین حیوانی خوب:

– بوقلمون (مخصوصاً گوشت سینه بدون پوست) و مرغ

– ماهی های چرب از جمله سالمون، هالیبوت، تن و غیره

– غذاهای لبنی کم چرب

– تخم مرغ

پروتئین سویا، تنها پروتئین کامل گیاهی است که در تعدادی از منابع مختلف از جمله میسو، تمپه و توفو وجود دارد و شیر سویا می تواند جایگزین خوبی برای کسانی باشد که به لاکتوز حساسیت دارند. از آنجایی که پروتئین‌های گیاهی کامل نیستند، بهتر است آن‌ها را در ترکیب با یکدیگر مصرف کنند تا کمبود اسید آمینه را برای یکدیگر جبران کنند. منابع پروتئین گیاهی خوب:

– لوبیا

– آجیل و دانه ها

– دانه ها

مکمل های پروتئینی را می توان از هر یک از این پروتئین ها ایجاد کرد، اما پودرهای پروتئینی معمولاً از پروتئین های آب پنیر، سویا، برنج یا تخم مرغ ساخته می شوند. کشک و سویا هر کدام بیشترین فواید را برای مراقبت از قلب دارند، از جمله کاهش سطح کلسترول خون، حفظ فشار خون سالم و بهبود سلامت عروق. هر دو پروتئین همچنین برای سیستم ایمنی مفید هستند که برای کسانی که کاردیمیوپاتی دارند که می تواند توسط عفونت ها و بیماری ها تشدید شود نیز مهم است.

پروتئین برنج مکمل خوبی برای افرادی است که به آلرژی غذایی، به ویژه عدم تحمل لاکتوز، مبتلا هستند. پروتئین تخم‌مرغ از سفیده تخم‌مرغ ایجاد می‌شود و آن را به یک منبع پروتئین کم‌چرب تبدیل می‌کند که از پروتئین کاملی ساخته شده است. تخم مرغ منبعی است که سایر منابع پروتئینی توسط آن ارزیابی می شوند.

یکی دیگر از مکمل های پروتئینی، Profect، متفاوت از سایرین است، زیرا مصرف آن کوچکتر و راحت تر است، اما همچنان پروتئین بیشتری نسبت به سایرین دارد. کمتر از سه اونس مایع است و 25 گرم پروتئین در هر وعده 100 کالری دارد. طعم‌های مختلفی دارد، از جمله تمشک آبی، انبه گریپ فروت، خربزه خنک و توت مرکبات تازه.

میله های پروتئینی گزینه دیگری برای مکمل های پروتئینی هستند اما باید با دقت انتخاب شوند. یک دستورالعمل خوب، نواری است که بین 10 تا 15 گرم پروتئین در هر وعده داشته باشد، اما کمتر از 10 گرم شکر و کمتر از 200 کالری داشته باشد (در این اندازه، نوار باید به جای یک میان وعده، جایگزین غذا باشد). میله های پروتئینی جایی است که باید برچسب ها را با دقت بخوانید زیرا برخی از آنها به سختی پروتئین کافی برای واجد شرایط بودن به عنوان چیزی بیشتر از آب نبات را دارند.

علل احتمالی کاردیومیوپاتی

بیماری‌های کمبودی وجود دارند که تصور می‌شود مرتبط با کاردیومیوپاتی هستند، از جمله پلاگرا (نیاسین)، بری‌بری (تیامین) و کواشیورکور (پروتئین). مقادیر نامتعادل کلسیم و منیزیم نیز می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن این وضعیت شود. چندین ماده مغذی دیگر وجود دارد که می تواند آسیب به قلب را بدتر کند و قلب را در برابر آسیب آسیب پذیرتر کند.

سلنیوم همچنین یک ماده مغذی است که در صورت کمبود آن می تواند آسیب بیشتری به قلب وارد کند. همچنین در محافظت از چشم در برابر آب مروارید نقش دارد، مواد خطرناک را در بدن متصل می کند و از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. منابع غذایی سلنیوم شامل غذاهای دریایی و برخی گوشت ها است. غلات، دانه ها، سیر و برخی از قارچ ها بسته به محل رشد آنها ممکن است مقادیر کمی سلنیوم در خود داشته باشند.

منیزیم برای عملکرد قلب مهم است زیرا بر انقباض قلب تأثیر می گذارد و همچنین ممکن است در هنگام حمله قلبی محافظت کند. منیزیم در منابع غذایی مانند آجیل، لوبیا، غلات کامل و سبزیجات سبز یافت می شود. با این حال نشان داده شده است که اکثر مردم از مقدار مناسب کوتاهی می کنند. مکمل های منیزیم فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شوند، به خصوص اگر کاردیومیوپاتی قبلاً تشخیص داده شده باشد. مکمل های منیزیم بسته به نوع انتخابی شما ممکن است باعث اسهال شوند.

الکل در کاردیومیوپاتی نقش دارد و اگر نتوان آن را به طور کامل حذف کرد باید محدود شود. حد مجاز حداکثر نباید بیش از دو نوشیدنی در روز باشد. الکل مستقیماً برای قلب سمی است و به بدن اجازه نمی دهد مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

منابع

انجمن قلب آمریکا