کالری چیست و چه نقشی در تعیین رژیم غذایی دارد؟


کالری چیست؟

بسیاری از افراد در طول روز مقدار مناسبی کالری دریافت نمی کنند و از سوء استفاده یا کمبود کالری رنج می برند. در این مقاله از سری مقالات جدید پزشکی سایت سیبما می بینیم که کالری چیست و اطلاعات کافی در مورد کالری برای داشتن یک رژیم غذایی صحیح به شما منتقل می کنیم.

کالری چیست؟

با دیدن کلمه کالری روی بسته بندی مواد غذایی و نکاتی در مورد آن برای کنترل وزن، احتمالا این سوال برای شما پیش می آید که کالری چیست، کالری دریافتی و مصرفی، کیلوکالری چیست و ….

کالری واحدی است برای اندازه گیری میزان انرژی موجود در غذا. در واقع هر ماده غذایی که می خوریم حاوی مواد مختلفی است که در بدن ما جذب می شود و در چرخه تولید انرژی قرار می گیرد و باعث تولید انرژی می شود یا در بدن ذخیره می شود.

برای اینکه بدانند هر غذا چقدر انرژی دارد، واحد کالری را تعریف کرده اند. در فیزیک، یک کالری معادل تقریباً 4 ژول انرژی است. ژول واحد استاندارد اندازه گیری انرژی در فیزیک است.

کالری مصرفی و مصرفی چیست؟

حتی زمانی که در حال استراحت یا خواب هستیم، فعالیت های مختلفی در بدن ما انجام می شود. سیستم قلبی عروقی در حال خون رسانی به تمام قسمت های بدن است، دستگاه تنفسی اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین می کند، دستگاه گوارش در حال هضم و جذب غذا و… همه این فعالیت ها باعث مصرف انرژی می شود.

مصرف انرژی ما هنگام انجام فعالیت های مختلف، از حرکت دادن دست ها گرفته تا سخت ترین ورزش ها و حتی فکر کردن، افزایش می یابد. در واقع مانند خودرویی که برای حرکت به سوخت نیاز دارد، بدن ما نیز برای انجام فعالیت های خود به انرژی نیاز دارد و این انرژی مورد نیاز بدن از طریق غذای مصرفی تامین می شود.

کالری دریافتی عبارت است از: مقدار انرژی که از غذای مصرفی دریافت می شود و کالری مصرفی مقدار انرژی است که در طول روز با انجام فعالیت های مختلف می سوزانیم.

میزان کالری مورد نیاز بدن در 24 ساعت

میزان کالری مورد نیاز بدن در 24 ساعت

همانطور که گفتیم برای تامین انرژی مورد نیاز بدن باید غذا بخوریم و در واقع کالری دریافت کنیم; اما، بدن در 24 ساعت به چند کالری نیاز دارد؟

در واقع، همانطور که احتمالاً تا به حال حدس زده اید، فعالیت و ویژگی های بدنی افراد مختلف یکسان نیست. بنابراین کالری مصرفی آنها یکسان نیست، بنابراین میزان کالری مورد نیاز بدن در 24 ساعت برای هر فرد با توجه به نیازهای بدنی آن فرد و با توجه به میزان فعالیت وی متفاوت است.

به عنوان مثال، یک ورزشکار سنگین وزن ممکن است به 6000 کالری در روز نیاز داشته باشد. در حالی که یک فرد معمولی با وزن 70 کیلوگرم ممکن است تنها به 2000 کالری نیاز داشته باشد.

زنان به طور متوسط ​​به 2000 کالری و مردان به 2500 کالری در روز نیاز دارند.

رابطه کالری و وزن

هر غذایی که می خوریم مقدار مشخصی کالری دارد. به طور کلی اگر در طول روز میزان کالری مصرفی ما بیشتر از کالری مصرفی باشد، بدن این انرژی اضافی را ذخیره می کند.

در بدن انرژی به دو شکل اصلی گلیکوژن و چربی ذخیره می شود. گلیکوژن بیشتری در ماهیچه ها وجود دارد و بیشتر برای سوزاندن در دسترس است. اگر ذخایر گلیکوژن تخلیه شود، انرژی اضافی به صورت چربی ذخیره می شود.

در واقع برای افزایش وزن باید کالری بیشتری نسبت به کالری مصرفی دریافت کنیم و اگر بخواهیم وزن کم کنیم باید کالری کمتری نسبت به مصرف خود دریافت کنیم تا بدن بتواند از ذخایر خود برای تامین کالری استفاده کند. نیاز دارد.

کیلو کالری چیست؟

همانطور که گفتیم، یک کالری معادل تقریباً 4 ژول انرژی است که یک واحد کوچک است. بنابراین، کیلوکالری برای ساده کردن محاسبات مواد غذایی استفاده می شود، و اینکه در یک کیلو کالری چقدر کالری وجود دارد، یک سوال رایج برای افرادی است که کالری دریافتی خود را محاسبه می کنند.

روی بسته بندی مواد غذایی، کالری به صورت کالری و کیلوکالری به شکل Cal نوشته شده است. یک کیلو کالری یعنی 1000 کالری.

چه غذاهایی پرکالری هستند؟

برخی از غذاها انرژی بیشتری دارند و در واقع کالری بیشتری دارند. غذاهای پرچرب مانند سرخ کردنی ها، گوشت های چرب، روغن ها، کره ها، شیرینی ها و … غذاهایی هستند که کالری زیادی دارند. در واقع در بین گروه های غذایی، چربی ها و کربوهیدرات ها کالری بیشتری دارند.

بیشتر غذاهای پرکالری، غذاهای سالمی نیستند و بهتر است کمتر مصرف شوند. اما در این بین برخی از مواد غذایی مانند آووکادو و کینوا اگرچه کالری بالایی دارند اما غذاهای سالمی هستند زیرا محتوای کالری آنها از کربوهیدرات ها و چربی های سالم ایجاد می شود.

کالری مصرفی و مصرفی چیست؟

چه غذاهایی کم کالری هستند؟

بیشتر میوه ها و سبزیجات کم کالری و منابع خوبی از فیبر غذایی هستند. این غذاها چربی و کربوهیدرات زیادی ندارند، بنابراین کالری کمتری تولید می کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی نیز به عنوان گروه های غذایی کم کالری در جدول کالری مواد غذایی طبقه بندی می شوند.

آیا فقط کالری غذا باید مهم باشد؟

کالری فقط میزان انرژی غذا را تعیین می کند و اطلاعاتی در مورد ریزمغذی ها و مواد تشکیل دهنده آن غذاها به ما نمی دهد. در یک رژیم غذایی خوب و سالم علاوه بر کالری باید به مواد غذایی نیز توجه کرد. در طول روز باید کربوهیدرات، چربی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی کافی دریافت کنیم.

چگونه کالری دریافتی خود را افزایش دهیم؟

همانطور که گفتیم، هر حرکت و هر فرآیندی در بدن ما نیاز به مصرف کالری دارد. برای کاهش وزن، ممکن است بخواهید کالری دریافتی خود را افزایش دهید تا با شکستن ذخایر انرژی در بدن وزن شما کاهش یابد.

ورزش منظم حداقل 3 بار در هفته و هر جلسه 40-60 دقیقه بهترین راه برای افزایش مصرف کالری است. انجام ورزش های هوازی باعث می شود کالری بیشتری مصرف شود.

تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) نیز یک راه عالی برای کاهش وزن و افزایش دریافت کالری است. در این تمرینات فعالیت های ورزشی با حداکثر توان در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و این فعالیت هر چند ثانیه یکبار تکرار می شود.

اگر سوالی در مورد کالری دارید، سوال خود را در قسمت نظرات برای پزشکان سایت مطرح کنید سیب به سوال شما پاسخ دهید

سوالات متداول در مورد کالری دریافتی و مصرف

کالری چیست؟

کالری هر غذا نشان دهنده میزان انرژی است که غذا تولید می کند.

یک کیلو کالری چند کالری است؟

یک کیلو کالری برابر با 1000 کالری است و روی بسته بندی مواد غذایی با Cal نمایش داده می شود.

بدن در 24 ساعت به چند کالری نیاز دارد؟

نیاز بدن همه افراد به انرژی یکسان نیست و هر فرد با توجه به شرایط بدنی و سطح فعالیت خود به مقدار مشخصی کالری نیاز دارد. با این حال، یک زن بالغ به طور متوسط ​​به 2000 کالری و یک مرد بالغ به طور متوسط ​​به 2500 کالری در روز نیاز دارد.