کاهش عوارض بارداری با رژیم غذایی خاص – دکتر رویا خادمیان


ba2725 1 - کاهش عوارض بارداری با رژیم غذایی خاص

کاهش عوارض بارداری با رژیم غذایی خاص

در یک مطالعه علمی بررسی شد که با رژیم غذایی خاص و سالم می توان عوارض بارداری را کاهش داد.

در مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه کندی در ایالات متحده، مشخص شده است که زنان بارداری که امتیاز بالایی در هر سه معیار تغذیه سالم دارند، با خطر کمتری برای ابتلا به دیابت بارداری، اختلالات فشار خون مرتبط با بارداری و زایمان زودرس مواجه هستند.

این دانشمندان رژیم غذایی افراد در دوران بارداری را تجزیه و تحلیل کردند. 1900 زن از هفته 8 تا 13 بارداری تحت نظر قرار گرفتند و تمام وقایعی را که در سه ماه گذشته مشاهده کرده بودند گزارش کردند. در هفته‌های 16 تا 22 و هفته‌های 24 تا 29، زنان گزارش دادند که در 24 ساعت گذشته چه چیزی خورده‌اند.

پاسخ آنها بر اساس سه شیوه تغذیه سالم به دست آمد: شاخص تغذیه سالم جایگزین (AHEI)، رژیم غذایی مدیترانه ای جایگزین (AMED) و رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا (DASH). هر سه روش تغذیه ای بر مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و حبوبات تاکید دارند و در عین حال گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود می کنند.

محققان نتیجه گرفتند که پیروی از هر رژیم غذایی از قبل از بارداری تا سه ماهه دوم با کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بالا، پره اکلامپسی و زایمان زودرس همراه بود.

زنانی که امتیاز بالایی در شاخص تغذیه سالم جایگزین در هفته های 16 تا 22 داشتند، 32 درصد کاهش در خطر ابتلا به دیابت بارداری داشتند.

زنانی که امتیاز بالایی در فعالیت‌های غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا در هفته‌های 8 تا 12 و هفته‌های 16 تا 22 داشتند، 19 درصد کمتر در معرض ابتلا به اختلالات فشاری مرتبط با بارداری بودند.

امتیاز بالا در رژیم غذایی مدیترانه ای جایگزین در هفته های 24 تا 29 یا امتیاز بالا در شیوه های غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا در هفته های 24 تا 29، خطر زایمان زودرس را تا 50 درصد کاهش می دهد.

این ارقام نتایجی است که دانشمندان آمریکایی در مطالعات خود به دست آورده اند و بر رژیم غذایی سالم و مناسب تاکید دارند.

برای بهره مندی از رژیم آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

یک برنامه غذایی دریافت کنید