کتوز ساده شده: تعریف کتوز و چگونگی وقوع آن

کلمه کتوز اغلب باعث سردرگمی یا حتی نگرانی در بین کسانی می شود که سعی می کنند بفهمند چه چیزی باعث آن می شود و آیا چیز خوبی است یا خیر. در اینجا یک مرور کلی ساده از کتوز ارائه شده است.

تعریف کتوز

بیایید از یک تعریف بسیار ساده از کتوز به یک تعریف نسبتاً ساده‌گرایانه برویم. کتوز به این معنی است که بدن از استفاده از کربوهیدرات برای انرژی به چربی – تقریباً منحصراً – تغییر کرده است.

اما کمی پیچیده تر است. کتوز زمانی شروع می شود که کربوهیدرات کافی در جریان خون برای پر کردن ذخایر گلیکوژن در کبد شما وجود نداشته باشد. گلیکوژن چیست؟ کبد گلیکوژن را از کربوهیدرات ها به عنوان یک نوع منبع غذایی سریع برای بدن می سازد.

کمبود کربوهیدرات به این معنی است که بدن به یک منبع غذایی جایگزین نیاز دارد. بنابراین بدن به جای آن از چربی به خصوص اسیدهای چرب استفاده می کند. کبد چربی ها را به اجسام کتون تجزیه می کند که معمولاً به آنها کتون می گویند. هنگامی که کبد این اجسام کتون را در جریان خون آزاد می کند تا بدن از آن به عنوان انرژی استفاده کند، این کتوز است.

کتوز چگونه ایجاد می شود؟

وقتی کربوهیدرات می خورید، بدن شما از آنها برای سوخت استفاده می کند و از انسولین برای تبدیل بقیه به چربی استفاده می کند. این بدان معنی است که کربوهیدرات ها در واقع در بدن ذخیره نمی شوند، به جز کربوهیدرات هایی که به عنوان گلیکوژن در کبد ذخیره می شوند.

اگر تمام کربوهیدرات های موجود در جریان خون خود را مصرف کنید و دوباره آنها را دوباره پر نکنید، بدن شما در نهایت مجبور خواهد شد از چربی هایی که از غذا می خورید استفاده کند و به جای آن از چربی ذخیره شده در بدن برای سوخت استفاده کند. به طور معمول حدود 48 ساعت طول می کشد تا کتوز ایجاد شود.

رژیم غذایی و کتوز

تعداد فزاینده ای از رژیم گیرندگان کاهش مصرف کربوهیدرات را توصیه می کنند زیرا رژیم غذایی مدرن حاوی بیش از آنچه برای سوخت بدن نیاز است دارد. چیزهایی مانند نان، ماکارونی، شکر، نوشابه، آب نبات، و سایر غذاهای مبتنی بر غلات یا قند سرشار از کربوهیدرات هستند و به دفعات و در مقادیر بیشتر از همیشه مصرف می شوند.

رژیم اتکینز و رژیم ساحل جنوبی هر دو متکی به قرار دادن بدن رژیم گیرنده در حالت کتوز برای شروع فرآیند از دست دادن سریع چربی هستند، زیرا در طول کتوز بدن باید از چربی برای انرژی استفاده کند.

افرادی که از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند مانند رژیم پالئو (که به عنوان رژیم بدوی یا غارنشین نیز شناخته می شود) ممکن است بسته به عادات غذایی روزانه خود از کتوز وارد و خارج شوند، اگرچه القای کتوز هدف اصلی این رژیم ها نیست.

آیا کتوز خطرناک است؟

این موضوع بحث های زیادی را به همراه دارد، اما وضعیت واقعا خطرناک مرتبط با کتوز در واقع کتواسیدوز است. بدن به طور طبیعی وارد کتواسیدوز نمی شود – انسولین از آن جلوگیری می کند. اما در افراد مبتلا به دیابت نوع I، بدن انسولین تولید نمی کند و بنابراین کمبود گلوکز در خون می تواند منجر به کتواسیدوز شود.