گلوتن و چاقی رژیم سلیاک را بشناسید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی می توان علل بسیاری از اختلالات و انواع آلرژی های غذایی را که گاه منجر به بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش می شود، تشخیص داد یا از آن پیشگیری کرد. شاید قبلاً درباره بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن شنیده باشید، اما همه چیز را در مورد آن نمی دانید. در واقع، بیماری سلیاک ممکن است برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است، بلکه تنها برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن غلات و نان های خاصی دچار درد و سوء هاضمه می شوید، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن آلرژی روده کوچک داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در ادامه با اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامتی شما ضروری است آشنا خواهید شد.

اختلال سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا صعب العلاج نیست، منشا این اختلال اغلب ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا همراه است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی واقعا نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. برای مبتلایان به این بیماری کافی است رژیم سلیاک را رعایت کنند یعنی از مصرف غذاهای حاوی گلوتن پرهیز کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته مؤسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central)، هنگامی که فردی مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد، یک واکنش خودایمنی در بدن ایجاد می شود که به پوشش روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه روده کوچک نمی تواند مواد مغذی نان و غلات را به درستی جذب کند که این امر منجر به علائمی مانند اسهال، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن است. این رژیم مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند تا از آسیب روده در افراد مبتلا به سلیاک جلوگیری کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است، زیرا هنگامی که با آب مخلوط می شود، قوام چسبناکی به آرد می دهد. این خاصیت چسب مانند به نان در هنگام پخت حجم می دهد به طوری که بافتی ترد و جویدنی دارد و در عین حال طعم مطبوع و رضایت بخشی ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از افراد پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نام دارد. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم یافت می شود. همچنین برخی افراد نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در یک رژیم غذایی بدون گلوتن توصیه می شود تا حد امکان از غذاهای حاوی گلوتن یا حاوی گلوتن استفاده نکنید، که به طور کلی شامل غلات، گندم، آرد سمولینا، دانه های گندم، جوانه گندم، سبوس گندم، جو، چاودار است. سعی کنید فقط از غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت، ماهی، میوه ها و سبزیجات، برنج، سیب زمینی و عدس استفاده کنید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده که فاقد گلوتن هستند، مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که برخی از غذاها ممکن است گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه می شوند، اما مواد نهایی بدون گلوتن هستند. بنابراین به گزینه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی نگاه کنید.

به طور کلی، طبق گفته موسسه ملی سلامت، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو، مرغ، لبنیات، تخم مرغ، شکار، بره، خوک، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاA: آووکادو، روغن نارگیل، زیتون، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکلی اعم از تازه، منجمد، خشک شده یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه، ذرت، ارزن، کینوآ، برنج، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: تمام گیاهان و ادویه جات تازه و خشک به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا، عدس، بادام زمینی، نخود و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع از جمله: بادام، بادام هندی، کتان، گردو، دانه کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات خاص نان که فاقد گلوتن هستند.

معنی بدون گلوتن چیست؟

هنگام خرید مواد غذایی توصیه می شود که برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را مطالعه کرده و گزینه های بدون گلوتن یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. یک برنامه جدید به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن اکنون در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن را در مواد غذایی شناسایی کنید. کافیست آن را روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای بدون گلوتن

جالب است بدانید که برخی از غذاهای بدون گلوتن، غلات کامل، جایگزین نان و گندم نیز به طور طبیعی یافت می شوند، مانند نان، آرد، پاستا، کراکر و بیسکویت بدون گلوتن که در سوپرمارکت ها و ارگانیک یافت می شود. و فروشگاه های مواد غذایی سالم .

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید یک رژیم غذایی سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید، از تمام نان های مبتنی بر گندم خودداری کنید. به جای آن، می توانید از نان تهیه شده از آرد برنج، گندم سیاه، ذرت، ارزن، جو (در صورت برچسب بدون گلوتن)، نشاسته و آرد، آرد سیب زمینی، آرد ذرت، آرد نخود، آرد سویا، کنجاله / آرد بادام، آرد نارگیل استفاده کنید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی از نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند، پس در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی‌های بدون گلوتن شامل آبمیوه‌های طبیعی، آب‌میوه‌های طعم‌دار، نوشابه‌های گازدار و لیکور می‌شود.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما احساس می کنند ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند، اما ارتباط بین گلوتن و چاقی می تواند به دلیل سوء هاضمه یا یبوست ناشی از حساسیت به گلوتن باشد.

برای اینکه بفهمند آیا آنها به بیماری سلیاک مبتلا هستند، می توانند یک رژیم غذایی سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند آیا علائم آنها بهبود می یابد یا خیر. اما حتما از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته از رژیم سلیاک، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را مجدداً به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نمی کند، ممکن است چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شما شود.

آیا گلوتن و چاقی مرتبط هستند؟

همانطور که گفته شد، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیما منجر به چاقی شود، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. کاهش وزن هنگام شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن کاملا طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب می کند و رژیم غذایی بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. زیرا در این رژیم، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی اغلب جایگزین غذاهای غنی از گلوتن می شوند.

با این حال، اگر قصد دارید رژیمی را با این رژیم دنبال کنید، مهم است که از غذاهای فرآوری شده «بدون گلوتن» مانند کیک، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید، زیرا می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. اضافه کردن. بنابراین بهتر است روی مصرف غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

فواید رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی را در بدن افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی به شما پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چای خوری عصاره وانیل با میوه های خرد شده دلخواه یک شب در یک کاسه یا یک پارچ را خیس کنید. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است، لذت ببرید…