10 مزیت رژیم کتوژنیک – مشاوره تغذیه تلفنی


رژیم کتوژنیک – 10 مزیت رژیم کتوژنیک

رژیم های کم کربوهیدرات سال هاست که بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل داشتن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و بیماری قلبی می شوند. با این حال، در اکثر مطالعات علمی، ثابت شده است که رژیم های کم کربوهیدرات برای سلامتی بسیار ارزشمند و مفید هستند.

یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش وزن بیشتر می شود، بلکه منجر به پیشرفت های اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی از جمله کلسترول می شود.

این مقاله 10 مزیت سلامتی ثابت شده رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک را ارائه می کند.

  1. رژیم های کم کربوهیدرات اشتهای شما را کاهش می دهد

گرسنگی بدترین عارضه رژیم غذایی است. این یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد در رژیم‌های غذایی سخت احساس درماندگی کنند و در نهایت تسلیم شوند. با این حال، خوردن کربوهیدرات کم به طور خودکار اشتها را کاهش می دهد. مطالعات مداوم نشان می دهد که وقتی افراد کربوهیدرات ها را حذف می کنند و پروتئین و چربی بیشتری می خورند، در نهایت کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم های کم کربوهیدرات در ابتدا منجر به کاهش وزن بیشتر می شود

توقف کربوهیدرات یکی از ساده ترین و موثرترین راه ها برای کاهش وزن است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که رژیم‌های کم کربوهیدرات دارند در مدت زمان کمتری نسبت به افرادی که رژیم‌های کم‌چرب دارند، وزن بیشتری از دست می‌دهند، حتی اگر در رژیم‌های کم‌چرب به طور فعال کالری بسوزانند. رسیدها را محدود کنید

این به این دلیل است که رژیم‌های کم کربوهیدرات شروع به خلاص شدن از شر آب اضافی بدن می‌کنند، سطح انسولین را کاهش می‌دهند و این منجر به کاهش وزن بسیار سریع در یک یا دو هفته اول می‌شود.

در مطالعاتی که به مقایسه رژیم‌های کم کربوهیدرات و کم‌چرب پرداخته‌اند، افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را محدود می‌کنند، گاهی اوقات ۲ تا ۳ برابر بیشتر وزن کم می‌کنند، این بدون گرسنگی اتفاق می‌افتد.

در یک مطالعه روی بزرگسالان چاق، نتایج نشان داد که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم های معمولی وزن را تا شش ماه کاهش می دهد.

  1. بیشتر چربی هایی که از دست می دهید از ناحیه شکم شما خواهد بود

چربی ها در قسمت های مختلف بدن شما یکسان نیستند. محل ذخیره چربی تعیین می کند که چگونه بر سلامت شما و خطر ابتلا به بیماری تأثیر می گذارد. دو نوع اصلی ذخیره چربی در بدن وجود دارد، اولی چربی زیر جلدی یا چربی زیر جلدی و دیگری چربی احشایی است که در حفره شکمی ذخیره می شود که اکثر افراد دارای اضافه وزن دارای این نوع چربی هستند.

چربی احشایی وظیفه محافظت از اندام های مختلف بدن را بر عهده دارد. سطوح بالای چربی احشایی منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود و همچنین ممکن است عملکرد متابولیک بدن را مختل کند. رژیم های کم کربوهیدرات در کاهش این چربی های مضر شکمی بسیار موثر هستند. در واقع، به نظر می‌رسد بیشتر چربی‌هایی که افراد در رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات از دست می‌دهند، از حفره شکم می‌آیند. با گذشت زمان، این منجر به کاهش قابل توجهی در خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 می شود.

  1. تری گلیسیرید به شدت کاهش می یابد

تری گلیسیریدها مولکول های چربی هستند که در جریان خون شما وجود دارند. به خوبی ثابت شده است که سطوح بالای تری گلیسیرید ناشتا یک عامل بسیار خطرناک در ایجاد بیماری های قلبی عروقی است. یکی از محرک های اصلی افزایش تری گلیسیرید در افراد کم تحرک، مصرف کربوهیدرات ها به ویژه به شکل فروکتوز ساده است.

هنگامی که افراد مصرف کربوهیدرات را متوقف می کنند، به وضوح می توانند کاهش چشمگیر سطح تری گلیسیرید خون را مشاهده کنند. از سوی دیگر، رژیم های کم چرب اغلب تری گلیسیرید را افزایش می دهند.

  1. سطح را افزایش دهید HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. هر چه سطح HDL در مقایسه با LDL که «کلسترول بد» است، بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمتر است. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سطح HDL مصرف چربی است و رژیم‌های کم کربوهیدرات سرشار از چربی هستند.

بنابراین جای تعجب نیست که سطح HDL در رژیم‌های غذایی سالم و کم کربوهیدرات به طور چشمگیری افزایش می‌یابد، در حالی که در رژیم‌های کم‌چرب، معمولاً فقط به طور متوسط ​​افزایش یا کاهش می‌یابد.

  1. سطح قند خون و انسولین را کاهش دهید

میلیون ها نفر در سراسر جهان از دیابت و مقاومت به انسولین رنج می برند و به ویژه رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک می توانند بسیار مفید باشند. مطالعات علمی نشان داده اند که قطع کربوهیدرات ها قند خون و مقاومت به انسولین را به شدت کاهش می دهد.

برخی از افراد مبتلا به دیابت ممکن است نیاز داشته باشند بلافاصله پس از شروع یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، دوز مصرفی خود را تا 50 درصد کاهش دهند. در یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2، 95 درصد از افراد پس از 6 ماه مصرف داروهای کاهنده قند خون را کاهش دادند یا آنها را متوقف کردند.

اگر دیابت دارید و داروهای قند خون مصرف می کنید، قبل از ایجاد تغییر در مصرف کربوهیدرات، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  1. امکان کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم های کم کربوهیدرات روشی موثر برای کاهش فشار خون است که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهد و به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

  1. در برابر سندرم متابولیک موثر است

سندرم متابولیک وضعیتی است که با خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. در واقع، سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا
  • سطح بالای قند خون ناشتا
  • تری گلیسیرید بالا
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

رژیم کم کربوهیدرات در درمان هر پنج علامت فوق بسیار موثر است. تحت چنین رژیمی، شرایط سندرم متابولیک تقریباً ناپدید می شود.

  1. وضعیت را بهبود بخشد LDL کلسترول بد

افرادی که دارای LDL بالا هستند بیشتر در معرض حمله قلبی هستند. یک مسئله مهم اندازه ذرات LDL است. ذرات کوچکتر با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط هستند، در حالی که ذرات بزرگتر خطر کمتری دارند. به نظر می رسد رژیم های کم کربوهیدرات اندازه ذرات LDL را افزایش می دهند در حالی که تعداد کل ذرات LDL را در جریان خون کاهش می دهند. به همین ترتیب، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان چندین اختلال مغزی

مغز شما به گلوکز نیاز دارد زیرا برخی از قسمت های آن فقط می تواند آن نوع قند را بسوزاند. به همین دلیل، اگر کربوهیدرات نخورید، کبد شما از پروتئین گلوکز تولید می کند. در عین حال، بیشتر مغز شما می تواند کتون ها را بسوزاند، که در هنگام گرسنگی یا خوردن کربوهیدرات بسیار کم است.

رژیم کتوژنیک برای دهه ها برای درمان صرع در کودکانی که به دارو پاسخ نمی دهند استفاده می شود. در بسیاری از موارد، این رژیم می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه علمی، بیش از نیمی از کودکانی که از رژیم کتوژنیک استفاده می کردند، بیش از 50 درصد کاهش در تعداد حملات را تجربه کردند، در حالی که 16 درصد هیچ تشنجی نداشتند.

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در حال حاضر برای سایر اختلالات مغزی از جمله آلزایمر و پارکینسون مورد توجه قرار گرفته اند.

در پایان

در علم تغذیه، موارد کمی در مورد مزایای سلامتی منحصر به فرد رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک گزارش شده است. این رژیم ها نه تنها می توانند سطح کلسترول، فشار خون و قند خون شما را بهبود بخشند، بلکه اشتهای شما را نیز کاهش می دهند، روند کاهش وزن شما را بهبود می بخشند و تری گلیسیرید شما را کاهش می دهند. اگر به دنبال بهبود سلامت خود هستید، یکی از این رژیم های غذایی ارزشمند می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا ناجی

منبع:

Healthline.com