بریتانیا با «ناراحتی زیادی» از وضعیت سیاسی کشور در سفر بایدن گرفتار شد.


به گفته کارشناسان، پرزیدنت بایدن با کار دشواری برای هموار کردن چین و چروک های روابط خود با بریتانیا مواجه است، زیرا درگیری های داخلی همچنان گریبان حزب محافظه کار حاکم را گرفته و به نظر می رسد که بوروکراسی سنتی بی طرف این کشور بر امور تاثیر می گذارد.

نیل گاردینر، مدیر مرکز آزادی مارگارت تاچر در بنیاد هریتیج، به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «جو بایدن ضد انگلیسی‌ترین رئیس‌جمهور ایالات متحده در دوران مدرن بوده است. او با مردم بریتانیا، بریتانیا، از زیر پا گذاشتن توافق تجاری ایالات متحده و بریتانیا تا امتناع از شرکت در مراسم تاجگذاری پادشاه چارلز، با تحقیر شدید رفتار کرده است.

بایدن یکشنبه شب قبل از نشست مهم ناتو در این هفته وارد بریتانیا شد، در حالی که این بلوک به دنبال تعیین جزئیات و تعهدات برای بسته حمایتی جدید اوکراین و تشکیل شورای ناتو- اوکراین است.

این دیدار اولین باری است که بایدن از زمان به قدرت رسیدن پادشاه چارلز سوم به این کشور سفر می کند، و معروف است که بایدن در مراسم تاج گذاری در 6 مه شرکت نکرد. بایدن قبل از مراسم با چارلز تماس گرفت و به او تبریک گفت و پادشاه او را برای ایالت دعوت کرد. پس از تاج گذاری، اما بسیاری از بریتانیایی ها هنوز این حرکت را به عنوان یک انکار تعبیر می کنند.

برخی معتقدند که بایدن علاقه خاصی به بریتانیا ندارد، موقعیتی که ناشی از ارتباط قوی او با ریشه های ایرلندی اش و مشکلاتی است که بین جمهوری ایرلند و بریتانیا وجود دارد.


رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن (R) در 08 ژوئن 2023 در واشنگتن دی سی با ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا در دفتر بیضی شکل در کاخ سفید دیدار می کند.
رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن (R) در 08 ژوئن 2023 در واشنگتن دی سی با ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا در دفتر بیضی شکل در کاخ سفید دیدار می کند.
گتی ایماژ

به گفته گاردینر که همچنین به موضع «شدید ضد برگزیت… بسیار طرفدار اتحادیه اروپا» و ناهنجاری بایدن در مورد مداخله دولت در نامزدهای دبیر کل ناتو برای مخالفت با انتخاب بریتانیا اشاره کرد، این اصطکاک قدیمی تنها یک سرعت در میان بسیاری از افراد است. بن والاس که در حال حاضر وزیر خارجه بریتانیا در امور دفاع است. تلگراف گزارش داد که والاس به عنوان مورد علاقه برای این موقعیت ایستاده بود، اما ناکامی در جلب حمایت ایالات متحده به امیدهای او پایان داد.

گاردینر خاطرنشان کرد: «این باعث ناراحتی زیادی در لندن شده است. این اتفاق درست قبل از سفر او به بریتانیا رخ داد و فکر می‌کنم تبلیغات بد زیادی برای جو بایدن قبل از سفرش ایجاد کرد.»

و اگر به این واقعیت اضافه کنید که بایدن و دولتش اساساً از اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، به عنوان رئیس بعدی ناتو حمایت می کنند، البته از نظر بریتانیایی ها بسیار توهین آمیز تلقی می شود. او اضافه کرد.


رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن (R) و نخست وزیر بریتانیا ریشی سوناک (L) یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در اتاق شرقی در کاخ سفید در 8 ژوئن 2023 در واشنگتن دی سی برگزار کردند.
بایدن و سوناک (L) یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در اتاق شرقی در کاخ سفید در 8 ژوئن 2023 در واشنگتن دی سی برگزار کردند.
گتی ایماژ

آلن مندوزا، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی انجمن هنری جکسون، به فاکس نیوز دیجیتال گفت که علیرغم این تنش ها، دیدار بایدن فرصتی برای “تثبیت روابط رو به رشد بین دو رهبر” دارد.

با توجه به بحث‌های اساسی که قبلاً در ماه گذشته رخ داده است، نباید انتظار داشته باشیم که هیچ اعلامیه بزرگی در این زمینه مطرح شود، اما حجم گفت‌وگوها در ماه‌های اخیر – و اضافه شدن دیدار با پادشاه این بار – بر آگاهی هر دو کشور تاکید می‌کند. مندوزا گفت: خوب است که بیشتر با هم کار کنیم. اتحاد بریتانیا و ایالات متحده برای آینده جهان آزاد بسیار مهم است.

بایدن در بحبوحه یک وضعیت دشوار در بریتانیا وارد می‌شود، که ممکن است تأثیر و ارزش سفر او را محدود کند، زیرا ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا با یک شورش کوچک در حزب خود و عدم حمایت مواجه است: او رتبه‌های محبوبیت منفی را در میان خود کسب کرد. این حزب برای اولین بار از زمان روی کار آمدن در ماه اکتبر، پس از 11.7 درصد در ماه گذشته، 2.7- درصد را ثبت کرد.

بر اساس گزارش تلگراف، میزان رضایت او در منطقه قلعه محافظه کار سنتی “دیوار آبی” در جنوب انگلیس به -8٪ کاهش یافت.


شاهزاده چارلز سخنرانی ملکه را در مراسم افتتاحیه ایالتی پارلمان در کاخ وست مینستر در 10 می 2022 در لندن می خواند.
شاهزاده چارلز سخنرانی ملکه را در مراسم افتتاحیه ایالتی پارلمان در کاخ وست مینستر در 10 می 2022 در لندن می خواند.
گتی ایماژ

تایید سوناک تا حدی به دلیل ادامه درام پیرامون خروج بوریس جانسون از سمت نخست وزیری در سال گذشته، بلکه نقش او به عنوان یک عضو پارلمان نیز آسیب دیده است. جانسون و چند تن دیگر از اعضای با سابقه حزب از کرسی های خود استعفا دادند و برخی معتقد بودند که از داخل رانده شده اند.

گاردینر گفت: «من می‌توانم بگویم که اختلافات داخلی عمیقی در حزب محافظه‌کار بریتانیا وجود دارد و نارضایتی زیادی در میان پایه‌های حزب محافظه‌کار نسبت به رهبری کنونی وجود دارد که به نظر آنها باعث تغییر حزب محافظه‌کار به سمت چپ می‌شود».

او با اشاره به ناتوانی دولت در تشدید قانون مهاجرت برای مقابله با “بحران قایق های کوچک” که به ادعای او مدنی مدنی است، افزود: “همچنین در پس زمینه شما به تلاش های خدمات ملکی برای تضعیف جنبه های کلیدی سیاست دولت توجه دارید.” سرویس مخالفت کرده است و برای “تعادل” تلاش کرده است.

بنابراین، مطمئناً در بریتانیا، من می‌توانم بگویم که اجرای سیاست‌های محافظه‌کارانه قوی و قوی برای دولت بریتانیا آسان نیست، زیرا شما یک سرویس دولتی در محل دارید که با بسیاری از برنامه‌های دولت مخالف است.»

پس از آن که سو گری، کارمند دولتی که مسئول تحقیقات مستقل در مورد بوریس جانسون و رسوایی COVID-19 “پارتی گیت” او بود، به عنوان رئیس ستاد رهبر اپوزیسیون پذیرفته شد، خدمات ملکی تحت نظارت شدید قرار گرفت. Keir Starmer – منوط به تایید کمیته مشورتی در انتصابات تجاری. استارمر رهبری حزب چپگرای کارگر را بر عهده داشت.


بایدن (R)، با همراهی بانوی اول جیل بایدن (L)، در 18 سپتامبر 2022 پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در 8 سپتامبر 2022، کتاب تسلیت خود را در خانه لنکستر در لندن امضا کرد.
بایدن در 18 سپتامبر 2022 پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در 8 سپتامبر 2022 به همراه بانوی اول جیل بایدن، کتاب تسلیت خود را در خانه لنکستر در لندن امضا کرد.
POOL/AFP از طریق Getty Images

جانسون در بیانیه‌ای پس از انتشار گزارش گری نوشت که «تعدادی از افراد، بدون هیچ مدرکی برای تأیید ادعاهایشان، و بدون تأیید حتی اعضای حزب محافظه‌کار چه رسد به رأی‌دهندگان وسیع‌تر، او را از آنجا بیرون کردند».

مندوزا گفت: «از مدت‌ها پیش این ظن وجود داشت که کارمندان دولتی با دیدگاه سیاسی متفاوت توانسته‌اند با ایجاد موانع رویه‌ای در این مسیر، تلاش‌های این دولت را برای اجرای دستور کار قانونی ترجیحی خود متوقف کنند.

او گفت: «خشم در مورد یک کارمند ارشد دولتی مانند سو گری که در حال مذاکره برای پیشنهاد شغلی با حزب کارگر در حالی که هنوز یک کارمند دولتی خدمت می کند، آخرین نمونه از این احساس است که بی طرفی سنتی خدمات ملکی ممکن است از بین رفته باشد. «اثر خالص این بوده است که شاهد آمریکایی‌سازی سیستم ما با افزایش تعداد منصوبان سیاسی به‌عنوان مشاوران ویژه وزرا باشیم که به آنها کمک می‌کند تا ایده‌های خود را از باتلاق وایت هال پاس کنند.»

بایدن قصد دارد روز دوشنبه با پادشاه چارلز سوم و سوناک قبل از عزیمت به ویلنیوس، لیتوانی، برای نشست سران ناتو در روز سه شنبه دیدار کند.