شمار قربانیان انفجار انتحاری در مسجد پاکستان به 83 نفر رسید


پیشاور، پاکستان – به گفته مقامات، تعداد کشته های بمب گذاری انتحاری روز گذشته در مسجدی در شمال غرب پاکستان در روز سه شنبه به 83 نفر افزایش یافت. حمله به یک مسجد اهل سنت در داخل یک مرکز اصلی پلیس یکی از مرگبارترین حملات به نیروهای امنیتی پاکستان در سال های اخیر بوده است.

بیش از 300 نمازگزار در مسجد شهر پیشاور مشغول خواندن نماز بودند که با نزدیک شدن به آن، بمب‌گذار جلیقه انفجاری خود را صبح دوشنبه منفجر کرد. انفجار در مسجد رخ داد و تعداد زیادی کشته و زخمی برجای گذاشت و همچنین بخشی از سقف را منفجر کرد.

به گفته ظفرخان، یک افسر پلیس، آنچه از پشت بام باقی مانده بود پس از آن فرو رفت و بسیاری دیگر را مجروح کرد. امدادگران مجبور شدند تپه‌های آوار را بردارند تا به نمازگزارانی که هنوز در زیر آوار گیر افتاده بودند برسند.

به گفته محمد عاصم، سخنگوی شفاخانه دولتی در پیشاور، اجساد بیشتری در شب و اوایل روز سه شنبه از زیر آوار مسجد بیرون آورده شدند و تعدادی از مجروحان وخیم در بیمارستان جان باختند.

عاصم درباره قربانیان گفت: «بیشتر آنها پلیس بودند.


قربانیان مجروح انفجار بمبی که در یک مسجد واقع در منطقه فرماندهی خط پلیس رخ داد، برای مداوا به لیدی ریدینگ در 31 ژانویه 2022 منتقل می شوند.
قربانیان بیشتر مجروح انفجار بمب برای مداوا به لیدی ریدینگ در 31 ژانویه 2022 منتقل می شوند.
ZUMAPRESS.com

بلال فیضی، رئیس امداد و نجات، گفت که تیم‌های امداد روز سه‌شنبه همچنان در محل مسجد – واقع در محوطه پلیس در یک منطقه با امنیت بالا در شهر – کار می‌کنند، زیرا گمان می‌رود افراد بیشتری پس از فرورفتن سقف در داخل آن گیر افتاده‌اند.

وی گفت که این بمب گذاری همچنین بیش از 150 نفر را زخمی کرده است. مشخص نیست که چگونه بمب افکن توانست به داخل محوطه دیواری در یک منطقه با امنیت بالا با ساختمان های دولتی دیگر لغزش کند.

همچنین روز سه شنبه، عزاداران قربانیان بمب گذاری را در گورستان های مختلف در پیشاور و جاهای دیگر دفن کردند.


تصویری پیامدهای انفجار انتحاری در مسجدی در پیشاور پاکستان را نشان می دهد.
تصویری پیامدهای انفجار انتحاری در مسجدی در پیشاور پاکستان را نشان می دهد.
پلیس طرقار از طریق رویترز

مقامات مشخص نکرده اند که چه کسی پشت این بمب گذاری بوده است. اندکی پس از انفجار روز دوشنبه، سربکف مهمند، یکی از فرماندهان طالبان پاکستانی که به تحریک طالبان پاکستان یا TTP نیز معروف است، در پستی در توییتر مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

اما ساعاتی بعد، محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان، این گروه را از بمب گذاری دور کرد و گفت که هدف قرار دادن مساجد، مدارس علمیه و اماکن مذهبی سیاست آن نیست و افزود که کسانی که در چنین اعمالی شرکت می کنند ممکن است تحت سیاست تحریک طالبان پاکستان با اقدامات تنبیهی مواجه شوند. بیانیه وی به این موضوع اشاره نکرد که چرا یکی از فرماندهان تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این بمب گذاری را بر عهده گرفته است.

“میزان فاجعه انسانی غیرقابل تصور است. شهباز شریف، نخست وزیر، که از مجروحان پیشاور دیدار کرد و قول داد «اقدامی سخت» علیه کسانی که در پشت بمباران بودند، «اقدام شدید» را به دست آورد، در توییتی نوشت: این حمله به پاکستان کمتر نیست.


کارگران و داوطلبان پس از ورود به بیمارستانی در پیشاور، پاکستان در 30 ژانویه 2023، یک قربانی مجروح یک بمب گذاری انتحاری را حمل می کنند.
کارگران و داوطلبان پس از ورود به بیمارستانی در پیشاور، پاکستان در 30 ژانویه 2023، یک قربانی مجروح یک بمب گذاری انتحاری را حمل می کنند.
AP

شریف با ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، گفت: درد آنها با کلمات قابل توصیف نیست.

پاکستان که اکثراً سنی مذهب هستند، از ماه نوامبر، زمانی که طالبان پاکستان آتش بس خود را با نیروهای دولتی پایان دادند، شاهد افزایش حملات شبه نظامیان بوده است.

در اوایل ماه جاری، طالبان پاکستانی مدعی شد که یکی از اعضای آن دو افسر اطلاعاتی، از جمله مدیر شاخه ضد تروریسم سازمان جاسوسی بین‌سرویس این کشور را به ضرب گلوله کشته است. مقامات امنیتی روز دوشنبه گفتند که فرد مسلح در یک تیراندازی در شمال غربی نزدیک مرز افغانستان ردیابی و کشته شد.


پس از انفجار انتحاری در مسجدی در پیشاور، پاکستان در 30 ژانویه 2023، نیروهای امدادی در زیر سقف فروریخته به دنبال بازماندگان می گردند.
پس از انفجار انتحاری در مسجدی در پیشاور، پاکستان در 30 ژانویه 2023، نیروهای امدادی در زیر سقف فروریخته به دنبال بازماندگان می گردند.
رویترز

تحریک طالبان پاکستان جدا از طالبان افغانستان اما متحد نزدیک آن است. تحریک طالبان پاکستان در 15 سال گذشته شورش را در پاکستان به راه انداخته است و به دنبال اجرای دقیق تر قوانین اسلامی، آزادی اعضای خود در بازداشتگاه دولتی و کاهش حضور نظامی پاکستان در مناطقی از استان خیبر پختونخوا است که مدت هاست به عنوان پایگاه خود از آن استفاده می کرد. .

مینا گل که هنگام انفجار بمب در مسجد بود، گفت که نمی داند چگونه سالم مانده است. این افسر پلیس 38 ساله گفت که پس از انفجار صدای گریه و فریاد شنیده است.

پیشاور مرکز استان خیبر پختونخوا است که طالبان پاکستانی در آن حضور قوی دارند و این شهر صحنه حملات مکرر شبه نظامیان بوده است.

طالبان افغانستان در اوت 2021 با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور پس از 20 سال جنگ، قدرت را در همسایه افغانستان به دست گرفتند.

آتش بس دولت پاکستان با تحریک طالبان پاکستان در حالی پایان یافت که این کشور همچنان درگیر سیل بی سابقه ای بود که جان 1739 نفر را گرفت، بیش از 2 میلیون خانه را ویران کرد و در یک نقطه به اندازه یک سوم کشور زیر آب رفت.022.

وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با تأسف دریافت که در اثر انفجار در مسجدی در پیشاور، افراد زیادی جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی زخمی شدند و حملات بر نمازگزاران را مغایر با آموزه‌های اسلام دانست.

سفارت عربستان سعودی در اسلام آباد و همچنین سفارت آمریکا نیز محکومیت هایی داشتند و افزودند که “ایالات متحده در محکومیت هر گونه تروریسم در کنار پاکستان می ایستد.”

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، این بمب گذاری را به دلیل هدف قرار دادن یک مکان عبادت «به ویژه نفرت انگیز» خواند.


پرسنل امنیتی در محل انفجار در پیشاور شمال غربی پاکستان در 30 ژانویه 2023 نگهبانی می دهند.
پرسنل امنیتی در محل انفجار در پیشاور شمال غربی پاکستان در 30 ژانویه 2023 نگهبانی می دهند.
ZUMAPRESS.com

پاکستان با کمبود نقدینگی با یک بحران اقتصادی شدید مواجه است و به دنبال یک قسط حیاتی 1.1 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول – بخشی از بسته کمک مالی 6 میلیارد دلاری آن – برای جلوگیری از نکول است. مذاکرات با صندوق بین المللی پول در مورد احیای کمک مالی در ماه های گذشته متوقف شده است.

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، این بمب گذاری را یک “حمله انتحاری تروریستی” خواند. او در توییتی نوشت: دعا و تسلیت من به خانواده های قربانیان است. ضروری است که جمع‌آوری اطلاعات خود را بهبود بخشیم و نیروهای پلیس خود را برای مبارزه با تهدید فزاینده تروریسم به درستی تجهیز کنیم.»

دولت شریف در ماه آوریل پس از برکناری خان در یک رأی عدم اعتماد در پارلمان به قدرت رسید. خان از آن زمان برای انتخابات زودهنگام کمپاین کرد و مدعی شد که برکناری او غیرقانونی بوده و بخشی از توطئه ای است که توسط ایالات متحده حمایت می شود. واشنگتن و شریف ادعاهای خان را رد می کنند.