رویکردی کل نگر به سلامت: خواب – سلامتی متناسب


همه ما ارزش یک خواب خوب شبانه را می دانیم – و احساس خستگی در زمانی که نمی دانیم. وقتی می خوابیم، هم فرآیندهای فیزیکی و هم روانی در کار است. از یک طرف، ما به بدن خود زمان می دهیم تا استراحت کند. ما انرژی را با کاهش ضربان قلب، تنفس و دمای بدن خود حفظ می کنیم. و در عین حال، مغز ما فعال باقی می ماند – و وظایفی را انجام می دهد که منجر به رشد و تکامل فیزیکی ما می شود.

به عنوان یک دستورالعمل کلی، ما به 7 تا 8 ساعت خواب در هر شب نیاز داریم تا خوب استراحت کنیم. نداشتن خواب کافی می تواند تأثیر شدیدی بر سلامت و تندرستی شما داشته باشد. و به همین دلیل یکی از پایه های سلامتی است. در اینجا نحوه تأثیر آن بر سایر بخش های زندگی شما نیز آمده است.

آیا می دانستید کم خوابی باعث افزایش وزن می شود؟ یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که کمتر می خوابند وزن بیشتری دارند. شایع ترین دلایل این همبستگی کاهش انگیزه ورزش و عدم تعادل هورمونی است. وقتی نمی خوابید، احساس خستگی بیش از حد برای تمرین می کنید و در نتیجه، انگیزه شما از بین می رود. از نظر هورمونی، خواب ضعیف بر هورمون هایی که اشتهای شما را متعادل می کنند، تأثیر می گذارد. بنابراین کسانی که کمتر می خوابند، کالری بیشتری دریافت می کنند.

برای مدت طولانی، مسائل مربوط به سلامت روان به شدت با کمبود خواب مرتبط بوده است. و اگرچه پزشکان اغلب آن را به عنوان یک علامت می دانند، اما شناخته شده است که خطرات را افزایش می دهد و حتی در ایجاد برخی از اختلالات نقش دارد. این به این دلیل است که بر هورمون های استرس و انتقال دهنده های عصبی شما در سطح عمیقی تأثیر می گذارد. به طور خلاصه، عدم تعادل هورمونی برای مختل کردن تفکر و توانایی شما در تنظیم احساسات کافی است. این باعث می شود بیشتر مستعد تجربه احساسات منفی باشید و حتی می تواند مشکلات سلامت روان فعلی شما را تشدید کند.

کمبود خواب توانایی شما را در تعامل با مردم کاهش می دهد. دلیل آن این است که وقتی ما کم خواب هستیم، تشخیص حالات چهره برایمان مشکل است. مطالعه دیگری این را با دقت بیشتری نشان داد. به نظر می رسد که ما نمی توانیم احساسات خشم و شادی را تفسیر کنیم. و همانطور که ممکن است حدس زده باشید، اگر نمی توانید با مردم همدلی کنید، شرکت در مکالمات و ایجاد روابط معنادار در دراز مدت دشوار است. همچنین کمبود خواب معمولاً منجر به کاهش انگیزه می شود. اگر برای معاشرت بیش از حد خسته هستید، به احتمال زیاد می خواهید در خانه بمانید و بخوابید.

وبلاگ بعدی: ورزش کردن