سود شرکت وارن بافت کاهش می‌یابد، اما هزاران نفر همچنان می‌خواهند از استاد سرمایه‌گذار بشنوند



OMAHA، Neb. – وارن بافت به ده ها هزار سهامدار که عرصه را برای جلسه سالانه او آماده کرده بودند هشدار داد که کلاهبرداری های هوش مصنوعی می تواند به “صنعت رشد همه دوران ها” تبدیل شود.

بافت با دو برابر کردن سخنان هشداردهنده خود از سال گذشته، به جمعی از مردم گفت که اخیراً با جنبه منفی هوش مصنوعی روبرو شده است. و شبیه او بود و به نظر می رسید.

شخصی یک ویدیوی جعلی از بافت تهیه کرد، ظاهراً به اندازه کافی متقاعد کننده بود که خود اوراکل اوماها گفت که می تواند تصور کند که او را فریب می دهد تا پولی به خارج بفرستد.

وارن بافت در جلسه سالانه سهامداران در اوماها در 4 می 2024 به سهامداران برکشایر هاتاوی در مورد خطر کلاهبرداری های هوش مصنوعی هشدار داد. رویترز/ اسکات مورگان

گورو میلیاردر سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرد که کلاهبرداران به این فناوری دست پیدا خواهند کرد و ممکن است بیش از آن‌چه جامعه بتواند ضرری به همراه داشته باشد، به آن آسیب برساند.

او گفت: “به عنوان کسی که هیچ چیز لعنتی در مورد آن نمی‌فهمد، پتانسیل بسیار خوبی برای خوب و پتانسیل عظیم برای آسیب دارد و من فقط نمی‌دانم چگونه این کار انجام می‌شود.”

درآمد قبل از موزینگ

روز اوایل روز شنبه با اعلام کاهش شدید درآمد برکشایر هاتاوی به دلیل کاهش ارزش اوراق بهادار سرمایه‌گذاری‌هایش و کاهش دارایی‌های اپل آغاز شد.

این شرکت در سه ماهه اول 12.7 میلیارد دلار سود یا 8.825 دلار به ازای هر سهم کلاس A گزارش کرد که 64 درصد نسبت به 35.5 میلیارد دلار یا 24377 دلار به ازای هر سهم سال قبل کاهش داشت.

هزاران نفر برای شنیدن صحبت های بافت در این جلسه جمع شدند شبکه دانل الر / USA TODAY

اما بافت سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا به درآمدهای عملیاتی شرکت از شرکت‌هایی که در واقع مالک آن هستند توجه بیشتری داشته باشند. این شاخص ها با جهش 39 درصدی به 11.222 میلیارد دلار یا 7796.47 دلار به ازای هر سهم کلاس A رسیدند که به دلیل عملکرد شرکت های بیمه بود.

هیچکدام مانع از سرگرمی نشد.

انبوهی از مردم برای خرید Squishmallows بافت و نایب رئیس سابق چارلی مانگر، که پاییز گذشته درگذشت، هجوم آوردند.

این رویداد سرمایه‌گذاران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند و شبیه هیچ جلسه شرکت دیگری نیست. کسانی که برای اولین بار شرکت می کنند، در حالی که بافت 93 ساله هنوز زنده است، به دلیل اضطرار به اینجا می روند.

چارلی مانگر و وارن بافت اسکوئیشملوز در جشنواره سالانه سهامداران برکشایر هاتاوی 2024 به نمایش گذاشته شدند. تصاویر متیو پاتنی/AP برای Jazwares, LLC
یکی از سهامداران در جلسه با پیراهنی با عکس های بافت. AP Photo/Rebecca S. Gratz

“این یکی از بهترین رویدادها در جهان برای یادگیری در مورد سرمایه گذاری است. آکشی بانسالی، که بیشتر دو روز را در سفر از هند به اوماها گذراند، گفت: برای یادگیری از خدایان صنعت.

یک غیبت قابل توجه

طرفداران از سرتاسر جهان می آیند تا نکات خرد را از بافت، که به این نشست معروف بود “وودستاک برای سرمایه داران” جمع آوری کنند.

اما یک عنصر کلیدی امسال گم شد: این اولین جلسه از زمان مرگ مانگر بود.

جلسه با ادای احترام ویدیویی آغاز شد که برخی از بهترین نقل قول های او را برجسته می کرد، از جمله جملات کلاسیک مانند “اگر مردم اغلب اشتباه نمی کردند، ما آنقدر ثروتمند نمی شدیم.”

این ویدئو همچنین صحنه‌هایی را که سرمایه‌گذاران طی سال‌ها با ستاره‌های هالیوود ساخته‌اند، به نمایش می‌گذارد، از جمله یک کلاهبرداری «خانه‌دارهای ناامید» که در آن یکی از زنان مانگر را دوست پسر خود معرفی می‌کند و دیگری که در آن جیمی لی کرتیس، بازیگر، او را غمگین کرده است.

با پایان یافتن ویدیو، صحنه با تشویق ایستاده طولانی‌مدت به افتخار مانگر، که بافت او را «معمار برکشایر هاتاوی» نامید، شروع شد.

بافت گفت که مانگر تا پایان عمرش در سن 99 سالگی در مورد دنیا کنجکاو ماند، مهمانی های شام، ملاقات با مردم و برقراری تماس های منظم زوم.

بافت گفت: «چارلی هم مانند قهرمانش بن فرانکلین می خواست همه چیز را بفهمد.

برای دهه‌ها، مانگر و بافت به‌عنوان یک دوتایی کمدی کلاسیک عمل می‌کردند، با بافت تنظیمات طولانی‌تری را برای افراد شوخ طبع مانگر ارائه می‌کرد. او یک بار از شرکت های اینترنتی اثبات نشده به عنوان “تورد” یاد کرد.

این دو با هم، برکشایر را از یک کارخانه نساجی دست و پا زدن به یک شرکت بزرگ متشکل از منافع مختلف، از شرکت‌های بیمه مانند Geico گرفته تا راه‌آهن BNSF تا چندین شرکت بزرگ آب و برق و مجموعه‌ای از شرکت‌ها تبدیل کردند.

مانگر اغلب موفقیت کلیدی برکشایر را اینگونه خلاصه می‌کند: «به جای تلاش برای بسیار باهوش بودن، همیشه احمق نبود». او و بافت همچنین به دلیل پایبندی به کسب و کارهایی که به خوبی درک می کردند معروف بودند.

یک سهامدار در حال عکس گرفتن با پوستر بریده بافت. AP Photo/Josh Fun

وارن همیشه حداقل 80 درصد صحبت ها را انجام می داد. ویتنی تیلسون، تحلیلگر Stansberry Research که مشتاقانه منتظر بیست و هفتمین جلسه متوالی خود بود، گفت: اما چارلی یک فویل عالی بود.

رهبران نسل بعدی

با این حال، غیبت مانگر فضایی را برای سهامداران ایجاد کرد تا با دو مدیر اجرایی که مستقیماً بر شرکت‌های برکشایر نظارت می‌کنند، بیشتر آشنا شوند: آجیت جین، که واحدهای بیمه را مدیریت می‌کند. و آبل، که همه چیز را اداره می کند و جانشین بافت نامیده شده است.

این دو در سال جاری در مرحله اصلی با بافت مشترک بودند.

اولین باری که بافت از هابیل سؤال کرد، به اشتباه گفت: «چارلی؟» آبل این اشتباه را کنار گذاشت و به چالش‌هایی که شرکت‌های خدمات شهری به دلیل افزایش خطر آتش‌سوزی‌های جنگلی و عدم تمایل برخی تنظیم‌کننده‌ها به آن‌ها اجازه کسب سود معقول را می‌دهند، پرداخت.

گرگوری وارن، تحلیلگر مورنینگ استار، گفت که او معتقد است که آبل روز شنبه بیشتر صحبت کرد و اجازه داد سهامداران برخی از درخشش های مدیران برکشایر را ببینند.

کریس بلومسترن، رئیس گروه سرمایه گذاری Semper Augustus گفت: “گرگ یک ستاره راک است.” نیمکت عمیق است. او در جلسه همان طنز را نخواهد داشت. اما من فکر می کنم همه ما به اینجا می آییم تا هر سال یادآوری منطقی بودن را دریافت کنیم.

نگاهی به آینده

بافت به صراحت اعلام کرده است که آبل مدیرعامل بعدی برکشایر خواهد بود، اما او روز شنبه گفت که نظر خود را در مورد نحوه مدیریت سبد سرمایه گذاری این شرکت تغییر داده است. او قبلاً گفته بود که این به دو مدیر سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود که اکنون بخش‌های کوچکی از پرتفوی را اداره می‌کنند. روز شنبه، بافت از Abel برای کنسرت و همچنین نظارت بر کسب و کارهای عملیاتی و هرگونه خرید حمایت کرد.

او تجارت را به خوبی درک می کند. بافت می‌گوید و اگر کسب‌وکارها را درک می‌کنید، سهام عادی را نیز درک می‌کنید. در نهایت، تصمیم گیری به عهده هیئت مدیره خواهد بود، اما میلیاردر گفت که ممکن است برگردد و آنها را تحت تعقیب قرار دهد، اگر آنها سعی کنند این کار را متفاوت انجام دهند.

به طور کلی، بافت گفت که سیستم برکشایر برای گزارش همه شرکت‌های غیر بیمه به آبل و گزارش بیمه‌گران به جین به خوبی کار می‌کند. او دیگر به سختی از مدیران تماس می گیرد زیرا آنها از هابیل و جین راهنمایی بیشتری دریافت می کنند.

بافت گفت: «اگر اتفاقی برای من بیفتد، این مکان روز بعد بسیار خوب کار می کند.

با این وجود، بهترین خط تشویق آن روز، سخن پایانی بافت بود: “من نه تنها امیدوارم سال آینده بیای، بلکه امیدوارم سال آینده بیایم.”



منبع