نور آبی و همه راه‌هایی که روی شما تأثیر می‌گذارد – Fit Health


در حدود یک سال گذشته، برخی از اثرات منفی که نور آبی می‌تواند روی چشم‌های ما بگذارد، به‌ویژه در شب، از کارهای چوبی بیرون آمده است. اکنون مطمئن هستم که اولین سوال شما این است: نور آبی چیست؟ خوب، طبق گفته هاروارد هلث، «همه رنگ‌های نور تأثیر یکسانی ندارند. طول موج‌های آبی – که در طول روز مفید هستند، زیرا توجه، زمان واکنش و خلق و خو را افزایش می‌دهند – به نظر می‌رسد در شب بیشترین اختلال را ایجاد می‌کنند. و تکثیر وسایل الکترونیکی با صفحه نمایش، و همچنین نورپردازی کم مصرف، قرار گرفتن ما در معرض طول موج های آبی را افزایش می دهد، به ویژه پس از غروب خورشید. نور آبی نه تنها خواب را سخت‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند به مرور زمان باعث خستگی چشم دیجیتال و آسیب شبکیه شود.

حالا مشکل اینجاست، به طور کلی نور بعد از ظهرها عالی نیست و می تواند تولید ملاتونین را کاهش دهد و خواب را دشوارتر کند. با این حال، نور آبی تولید ملاتونین را حتی بیشتر از سایر رنگ های نور کاهش می دهد. در واقع، طبق مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد، نور آبی می‌تواند تولید ملاتونین را دو برابر بیشتر از نورهای دیگر سرکوب کند.

بنابراین، در اینجا چند نکته و ترفند وجود دارد که می توانید از آنها برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور آبی در عصرها استفاده کنید.

زمان نمایش را محدود کنید

میدونم میدونم. چگونه می‌توانیم از شما انتظار داشته باشیم که شب‌ها از نمایش‌های تلویزیونی خودداری کنید، در حالی که این بهترین زمان برای تماشای برنامه‌های موردعلاقه‌تان و اطلاع از اتفاقاتی است که در طول روز در رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. اما شاید سعی کنید حداقل یک یا دو ساعت قبل از خواب از سیستم خارج شوید. سعی کنید یک کتاب بخوانید یا زمان با کیفیتی را با دیگری یا خانواده خود بگذرانید.

از Night Shift در گوشی خود استفاده کنید

اگر نمی‌توانید شب‌ها در مقابل تلفن همراه خود مقاومت کنید، مطمئن شوید که همیشه از شیفت شب استفاده می‌کنید. اگر به دلایلی گوشی شما حالت شیفت شب ندارد، همچنان می‌توانید برنامه‌های فیلتر نور آبی را دانلود کنید که همین کار را انجام می‌دهند.

عینک مسدود کننده نور آبی

عینک های مسدود کننده نور آبی در چند ماه گذشته بسیار محبوب شده اند. شرکت‌هایی مانند Felix Gray و Pixel Eyewear عدسی ساخته‌اند که نور آبی تند را مسدود می‌کند. من شخصا از طرفداران پر و پا قرص این عینک هستم. حدود یک سال پیش، متوجه شدم که چشمانم پس از گذراندن تمام روز در رایانه، مرا می کشند. یکی از دوستان به من در مورد عینک نور آبی گفت و من بسیار خوشحالم که از توصیه او استفاده کردم. صادقانه می توانم بگویم که متوجه تفاوت بزرگی شده ام. حتی بعد از اینکه تمام روز را با لپ تاپ گذرانده ام چشمانم خشک و دردناک نیست و قطعاً شب ها راحت تر به خواب می روم.

بنابراین داستان اخلاقی: نور آبی بد است، به خصوص در شب. مطمئن شوید که اقدامات لازم را برای محافظت از چشمان خود در برابر اثرات مضر نوردهی بیش از حد در طول زمان انجام می دهید و مطمئن شوید که استراحتی را که شایسته آن هستید دریافت می کنید!

منابع:

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side