اتصال روده و پوست: چگونه هر دو را برای پوست درخشان بهینه کنیم


در حالی که ممکن است پوست و روده ما مانند سیستم های نامرتبط به نظر برسد، حقیقت این است که آنها در واقع به طور پیچیده ای به هم متصل هستند. در واقع، سلامت پوست ما اغلب انعکاسی مستقیم از آنچه در داخل بدن ما می گذرد، به ویژه در روده ما است. تحقیقاتی که توسط محور روده-پوست، یک مسیر ارتباطی دو طرفه، به هم متصل شده است، این رابطه حیاتی را روشن کرده است و بینش هایی را در مورد چگونگی بهینه سازی هر دو اندام برای سلامتی بهتر ارائه می دهد. از بهبود هضم تا پوست درخشان، همه آنچه که باید در مورد ارتباط روده و پوست بدانید، پیش رو!

رابطه روده و پوست: آنچه باید بدانید

آیا واقعاً ارتباطی بین هضم ضعیف و جوش ها وجود دارد؟ آیا قرمزی و پیری پوست می تواند با اختلالات روده ارتباط داشته باشد؟ نکته: آنها به طور مستقیم به هم متصل هستند!

در حالی که به ظاهر نامربوط است، تحقیقات نشان می دهد که ارتباط پیچیده ای بین سلامت روده و سلامت پوست وجود دارد. این ارتباط توسط مسیرهای مختلفی از جمله سیستم ایمنی، سیستم غدد درون ریز و سیستم عصبی تسهیل می شود. معروف به محور روده و پوست، این ارتباط دو طرفه توضیح می دهد که چگونه سلامت روده ما بر وضعیت و ظاهر پوست ما تأثیر می گذارد. در آینده، آنچه که تحقیق در مورد آن می گوید رابطه روده و پوست.

روده، پوست و التهاب

از آکنه و قرمزی گرفته تا پوسته پوسته شدن پوست و خارش، التهاب یک مقصر یواشکی است که می تواند به بسیاری از بیماری های پوستی کمک کند. هنگامی که سلامت روده ما نامتعادل است (خواه به دلیل رشد بیش از حد باکتری های مضر یا کاهش میکروب های مفید) التهاب سیستمیک و در نتیجه اختلال عملکرد سیستم ایمنی ممکن است رخ دهد. این التهاب با تحریک انتشار سیتوکین های پیش التهابی و سایر واسطه هایی که به افزایش تولید چربی، مسدود شدن منافذ و باکتری ها کمک می کنند، می تواند مشکلات پوستی موجود را تشدید کند و منجر به ایجاد موارد جدید شود.

نشتی روده و سلامت پوست

اختلالات در عملکرد سد رودهکه اغلب به آن «روده نشتی» نیز گفته می شود، ممکن است مشارکت برای ایجاد مشکلات پوستی با اجازه دادن به مواد مضر وارد جریان خون. هنگامی که این مواد وارد جریان خون می شوند، می توانند التهاب سیستمیک و پاسخ های ایمنی را تحریک کنند که ممکن است به صورت التهاب پوست، تحریک و سایر مسائل پوستی ظاهر شود.

پیری پوست و سلامت روده

علاوه بر این، تحقیقات در حال ظهور ارتباطی را بین سلامت روده و پیری پوست. علاوه بر افزایش استرس اکسیداتیو – که می تواند به تخریب کلاژن، تجزیه الاستین و اختلال در بهبود زخم کمک کند – دیس بیوز روده می تواند جذب ویتامین ها و آنتی اکسیدان های ضروری (مانند ویتامین C، ویتامین E و پلی فنول ها) را که برای سلامت پوست بسیار مهم هستند، مختل کند.

در حالی که سلامت ضعیف روده ممکن است بر سلامت پوست تأثیر منفی بگذارد، یک خبر خوب وجود دارد: با بهینه سازی سلامت روده، می توانیم به طور قابل توجهی از سلامت پوست خود حمایت کنیم که منجر به بهبود ظاهر، شادابی و پیری می شود!

استراتژی های ساده برای بهینه سازی سلامت روده برای پوست بهتر

رنگین کمان را بخور

پر کردن بشقاب خود با طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ یکی از بهترین راه ها برای تغذیه روده و پوست است. جدای از مشارکت بیشتر میکروبیوتای متنوع روده، اینها غذاهای پر جنب و جوش همچنین مجموعه ای از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی ضروری را فراهم می کند که التهاب را کاهش می دهد، از پیری سالم حمایت می کند و از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

در اینجا چند غذای رنگارنگ برای سلامت روده و پوست وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • سیب زمینی شیرین (از جمله انواع مختلف مانند سیب زمینی شیرین بنفش و ژاپنی)
  • کلم بروکلی
  • گل کلم (از جمله انواع بنفش و نارنجی)
  • انواع توت ها (مانند توت فرنگی، زغال اخته و شاه توت)
  • سبزی برگ تیره
  • چغندر
  • میوه های خانواده مرکبات

مربوط: بهترین 15 غذا برای داشتن پوستی درخشان

از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید

افزایش مصرف ما از غذاهای غنی از فیبر می تواند به تغذیه و تغذیه باکتری های مفید روده ما کمک کند، به کند کردن پیری پوست و بهبود سلامت پوست در این فرآیند کمک می کند. آ مطالعه منتشر شده در مجله Nutrition Reviews نشان داد که مصرف بیشتر فیبر با کاهش سطوح نشانگرهای التهابی در بدن مرتبط است که ممکن است به کاهش بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس. علاوه بر این، فیبر کمک می کند ترویج منظم و سم زدایی، به طور بالقوه مشکلات پوستی مرتبط با تجمع سم را به حداقل می رساند.

غذاهای پربیوتیک و غنی از فیبر عبارتند از:

  • کنگر اورشلیم
  • غلات کامل مانند جو، جو و کینوا
  • سیب
  • آووکادوها
  • موز
  • دانه هایی مانند چیا، کتان و کنف
  • مغزها مانند بادام، پسته و گردو

مربوط: آیا رژیم غذایی شما فاقد فیبر است؟ در اینجا 11 غذای غنی از فیبر برای داشتن روده ای سالم آورده شده است

هیدراته بمانید

آیا تا به حال متوجه شده اید که وقتی پوست ما فاقد رطوبت است چگونه می تواند کدر و تحریک شده به نظر برسد؟ به این دلیل که هیدراتاسیون فقط برای پوست ما مهم نیست، بلکه برای سلامت روده ما نیز بسیار مهم است. هیدراتاسیون کافی از پوشش مخاطی روده ها حمایت می کند، به هضم غذا کمک می کند و مانع سالم روده می شود. این سد مانع از نشت مواد مضر به جریان خون و ایجاد التهاب می شود که می تواند منجر به مشکلات پوستی و علائم پیری شود. برای حمایت از هیدراتاسیون پوست، خاصیت ارتجاعی و ظاهری جوان، سعی کنید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید و نوشیدنی های کم آب کننده مانند الکل و کافئین را محدود کنید.

مربوط: 9 ترفند برای ایجاد انگیزه برای هیدراته ماندن

از محرک های التهابی اجتناب کنید

صحبت از غذاهایی مانند الکل، همچنین باید به سایر محرک های التهابی در رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. غذاهایی با میزان بالا قندهای تصفیه شده، روغن های فرآوری شده و افزودنی های مصنوعی می توانند به التهاب کمک می کند در بدن، که ممکن است به صورت ظاهر شود مسائل پوستی مانند آکنه، اگزما یا قرمزی. علاوه بر این، برخی حساسیت ها یا آلرژی های غذایی می تواند التهاب روده را تشدید کند و بر سلامت پوست تأثیر بگذارد. برای ارتقای سلامت روده و پوست، روی مصرف یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم تمرکز کنید.

یک ترفند ساده این است که در اطراف فروشگاه مواد غذایی خرید کنید – اینجاست که سالم ترین گزینه ها را پیدا خواهید کرد. و به یاد داشته باشید که همیشه برچسب مواد تشکیل دهنده را بخوانید – مواد یواشکی می تواند در دید آشکار پنهان شود!

مربوط: 8 غذای التهابی که ممکن است مخفیانه به سلامت روده شما آسیب برساند

استرس را مدیریت کنید

مدیریت استرس یکی از آن چیزهایی است که تقریباً به همه چیز کمک می کند – روده و روده سلامت پوست مشمول! وقتی استرس داریم، بدن ما سطوح بالاتری تولید می کند کورتیزول، هورمونی که می تواند التهاب را افزایش دهد و به خطر بیاندازد عملکرد سد روده. اگر مزمن باشد، می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند نفخ و جذب ضعیف مواد مغذی و همچنین تشدید بیماری های پوستی مانند نفخ شود. آکنه، اگزما و قرمزی. با گنجاندن تکنیک های مدیریت استرس در روتین خود – مانند مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق یا گذراندن وقت در طبیعت – می توانیم هضم را بهینه کنیم، از جذب مواد مغذی حمایت کنیم و از پیری سالم و پوستی درخشان حمایت کنیم.

خواب کافی داشته باشید

مانند مدیریت استرس، خواب نقش حیاتی در تغذیه میکروبیوم روده و سلامت پوست ما دارد. در طول خواب، بدن تحت تاثیر ضروری است ترمیم و بازسازی فرآیندها، از جمله ترمیم بافت های آسیب دیده و حذف سموم. همانطور که خواب به خطر می افتد، علائم پیری پوست (مانند حلقه های سیاه، چین و چروک، و تورم صورت) ممکن است بارزتر شوند. علاوه بر این، افزایش میل به شکر و متابولیسم کند می تواند بر سلامت روده تأثیر منفی بگذارد و به مشکلات گوارشی و اختلال عملکرد هورمونی کمک کند. 7 تا 9 ساعت خواب باکیفیت در شب را هدف گذاری کنید و یک روال آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید!

پروبیوتیک ها را در اولویت قرار دهید

اگر می‌خواهید از درون بدرخشید، باید مصرف پروبیوتیک‌ها را در اولویت قرار دهید، چه از مکمل‌ها و چه از منابع غذایی! بر اساس تحقیقات، ترکیب تخمیر شده و غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، کفیر، کلم ترش و کیمچی می‌توانند باکتری‌های مفیدی را وارد روده کنند و به جذب مواد مغذی کمک کنند، التهاب را کاهش دهند و از عملکرد سد پوستی حمایت کنند. اگر در نظر دارید مکمل مصرف کنید، سویه های پروبیوتیک مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، و بیفیدوباکتریوم بیفیدوم نشان داده شده است که به کاهش التهاب، حمایت از عملکرد سیستم ایمنی و بهبود سلامت پوست کمک می کند.

پوست درخشان از درون شروع می شود

به عنوان بدن بزرگترین اندام، پوست ما به عنوان dietgroups مستقیم سلامت داخلی ما عمل می کند. و اکنون که ارتباط پیچیده بین میکروبیوم روده و سلامت پوست را درک می کنیم، می توانیم ببینیم که پوست درخشان از درون شروع می شود! با اولویت دادن به سلامت روده از طریق یک رژیم غذایی متعادل، هیدراتاسیون، مدیریت استرس و مکمل های پروبیوتیک، می توانیم نه تنها به نگرانی های سطحی رسیدگی کنیم، بلکه از علل ریشه ای برای سلامت طولانی مدت پوست، سلامت روده و شادابی کلی حمایت کنیم.



منبع