دادگاه تگزاس قانونی را صادر کرد که به پلیس اجازه می دهد مهاجرانی را که به طور غیرقانونی عبور می کنند، دستگیر کند



یک دادگاه استیناف فدرال اواخر روز سه شنبه دستوری صادر کرد که بر اساس آن دوباره تگزاس از دستگیری مهاجران مظنون به ورود غیرقانونی به ایالات متحده جلوگیری می کند، ساعاتی پس از آنکه دادگاه عالی اجازه اجرای قانون سختگیرانه جدید مهاجرت را داد.

تصمیم دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ایالات متحده هفته‌ها پس از آن گرفته می‌شود که هیئتی در همان دادگاه راه را برای تگزاس برای اجرای قانون با توقف در دستور قاضی پایین‌تر باز کرد.

تصمیم دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ایالات متحده چند هفته پس از آن صادر می شود که هیئتی در همان دادگاه راه را برای تگزاس برای اجرای قانون با تعلیق دستور یک قاضی پایین تر باز کرد. AP

اما با حکم 2-1، هیئتی از دادگاه استیناف این وقفه را قبل از بحث در دادگاه در روز چهارشنبه لغو کرد.

مقامات تگزاس هیچ گونه دستگیری بر اساس قانون را اعلام نکرده بودند.

اوایل روز سه‌شنبه، دادگاه عالی دوپاره به تگزاس اجازه داده بود تا اجرای قانونی را آغاز کند که به پلیس اختیارات گسترده‌ای برای دستگیری مهاجرانی که مظنون به عبور غیرقانونی از مرز هستند، همزمان با جریان نبرد قانونی بر سر این اقدام، می‌دهد.

فرمان اکثریت محافظه کار درخواست اضطراری دولت بایدن را رد کرد که می گوید این قانون نقض آشکار اختیارات فدرال است که باعث هرج و مرج در قانون مهاجرت می شود.

فرماندار تگزاس، گرگ ابوت، دستور باز کردن راه را برای قانونی ستایش کرده بود که به هر افسر پلیس در تگزاس اجازه می‌دهد مهاجران را به دلیل ورود غیرقانونی دستگیر کند و به قضات اجازه می‌دهد تا به آنها دستور خروج از ایالات متحده را بدهند.

دادگاه عالی به قانون اساسی بودن این قانون رسیدگی نکرد. این اقدام به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد و دادگاه اواخر روز سه شنبه حکم صادر کرد.

یک دیوان عالی تقسیم شده در روز سه شنبه، 19 مارس 2024، یک قانون تگزاس را لغو کرد که به پلیس اختیارات گسترده ای می دهد تا مهاجران مظنون به عبور غیرقانونی از مرز را دستگیر کند، در حالی که یک نبرد قانونی بر سر مقامات مهاجرت در جریان است. AP

همچنین مشخص نیست مهاجرانی که به آنها دستور خروج داده شده است، در صورتی که قانون در نهایت اجازه داده شود، ممکن است به کجا بروند. این درخواست می کند که آنها به بنادر ورودی در امتداد مرز ایالات متحده و مکزیک فرستاده شوند، حتی اگر آنها شهروند مکزیک نباشند.

اما دولت مکزیک روز سه شنبه اعلام کرد که «تحت هیچ شرایطی» بازگشت هیچ مهاجری را از ایالت تگزاس به قلمرو خود نمی پذیرد.

مکزیک ملزم به پذیرش اخراج هیچ کس به جز شهروندان مکزیکی نیست.

وزارت امنیت داخلی گفت که دولت فدرال همچنین به اعتراض دادگاه به این قانون ادامه خواهد داد که کار نیروی کار «از قبل تحت فشار» را «پیچیده‌تر» می‌کند.

این آژانس به هیچ تلاشی برای اجرای قانون معروف به لایحه 4 سنا کمک نخواهد کرد.

اکثریت دیوان عالی کشور نظر مفصلی در مورد پرونده ننوشتند، همانطور که در تجدیدنظر اضطراری معمول است.

اما تصمیم برای اجرایی شدن این قانون موجب مخالفت قضات لیبرال کتانجی براون جکسون، النا کاگان و سونیا سوتومایور شد.

سوتومایور در مخالفت شدیدی که جکسون به آن پیوست، نوشت: «دادگاه به قانونی چراغ سبز نشان می‌دهد که توازن طولانی‌مدت قدرت فدرال-ایالت را برهم می‌زند و هرج و مرج ایجاد می‌کند».

فرمان اکثریت محافظه کار درخواست اضطراری دولت بایدن را رد کرد که می گوید این قانون نقض آشکار اختیارات فدرال است که باعث هرج و مرج در قانون مهاجرت می شود. AP

مخالفان این قانون را چشمگیرترین تلاش یک ایالت برای پلیس مهاجرت از زمان قانون آریزونا در بیش از یک دهه پیش می دانند که بخشی از آن توسط دادگاه عالی لغو شد. منتقدان همچنین گفته‌اند که قانون تگزاس می‌تواند منجر به نقض حقوق مدنی و پروفایل‌های نژادی شود.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، این قانون را “مضر و غیرقانونی” خواند و گفت که این قانون در عین ایجاد سردرگمی بر اجرای قانون فشار وارد می کند.

او از جمهوری خواهان کنگره خواست تا این موضوع را با یک لایحه امنیت مرزی فدرال حل و فصل کنند.

تگزاس، به نوبه خود، استدلال کرده است که حق دارد در مورد آنچه که مقامات آن را بحران جاری در مرز جنوبی می نامند، اقدام کند.

گروهی از مهاجران در امتداد دیوار مرزی در نزدیکی ریو گراند در سیوداد خوارز، مکزیک در 19 مارس 2024 اردو می زنند. رویترز

وزارت دادگستری جنایی تگزاس در بیانیه ای اعلام کرد که “آماده رسیدگی به هر گونه هجوم” به جمعیت بازداشتی این ایالت مرتبط با قوانین ایالتی است.

اسکایلور هرن، مدیر اجرایی انجمن کلانترهای تگزاس، گفت که دفاتر کلانترها از زمان جلسه قانونگذاری ایالت در سال گذشته برای اجرای لایحه شماره 4 سنا آماده شده اند.

او گفت که این قانون به پلیس در شهرستان های هم مرز با مکزیک اجازه می دهد تا در صورت مشاهده شخصی که به طور غیرقانونی عبور می کند، دستگیر شوند.

همچنین اگر فردی به ظن تخلف دیگری دستگیر شود و اثر انگشت گرفته شده در حین رزرو زندان، آنها را به نقض مشکوک به ورود مجدد مرتبط کند، می‌تواند در جای دیگری در تگزاس اجرا شود.

مهاجرانی که به دنبال پناهندگی در ایالات متحده هستند در 19 مارس 2024 از ریو براوو در مرز سیوداد خوارز، ایالت چیهواهوا، مکزیک عبور می کنند. خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

او گفت که احتمالاً در طول یک توقف معمول ترافیک وارد عمل نمی شود.

هرن گفت: «فکر نمی‌کنم شما در نهایت چیز متفاوتی ببینید.

دستگیری ها برای عبور غیرقانونی در امتداد مرز جنوبی در دسامبر به بالاترین حد خود رسید، اما در ژانویه به نصف کاهش یافت، تغییری که به کاهش فصلی و تشدید اجرای قانون نسبت داده می شود. دولت فدرال هنوز آمار ماه فوریه را اعلام نکرده است.

برخی از مقامات تگزاس هشداری محتاطانه به صدا درآوردند.

«بسیاری از روسای پلیس محلی اینجا، ما باور نداریم که از چالش قانون اساسی جان سالم به در ببرد. کلانتر ادی گوئرا از شهرستان هیدالگو گفت: ما هیچ آموزشی برای تعیین اینکه آیا فردی در این کشور به صورت قانونی در اینجا حضور دارد یا خیر نداریم.

او به عنوان رئیس ائتلاف کلانترهای مرزی جنوب غربی به نمایندگی از 31 شهرستان مرزی از تگزاس تا کالیفرنیا خدمت می کند.

امی کونی بارت، قاضی محافظه‌کار دادگاه عالی، پیشنهاد کرد که رأی او به نفع تگزاس به جای توافق با ایالت در مورد اصل قانون، ناشی از جنبه‌های فنی فرآیند تجدیدنظر است.

مهاجرانی که به دنبال پناهندگی در ایالات متحده هستند در 19 مارس 2024 در مرز سیوداد خوارز، ایالت چیهواهوا، مکزیک منتظر می مانند. خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

«تا آنجا که من می دانم، این دادگاه هرگز تصمیم دادگاه تجدید نظر مبنی بر ورود یا عدم ورود به توقف اداری را بررسی نکرده است. من وارد این تجارت نمی شدم. هنگامی که وارد می‌شود، قرار است اقامت اداری مقدمه‌ای کوتاه مدت برای رویداد اصلی باشد: حکمی در مورد درخواست توقف در انتظار تجدیدنظر،» او در یک نظر موافق که قاضی محافظه‌کار همکار برت کاوانا به آن پیوست، نوشت.

نبرد بر سر قانون مهاجرت تگزاس یکی از اختلافات حقوقی متعدد بین مقامات تگزاس و دولت بایدن بر سر این است که این ایالت تا چه حد می تواند برای گشت زنی در مرز تگزاس و مکزیک و جلوگیری از عبور غیرقانونی مرزها پیش رود.

چندین فرماندار جمهوری خواه از تلاش های فرماندار ابوت حمایت کردند و گفتند که دولت فدرال به اندازه کافی برای اجرای قوانین مهاجرتی موجود انجام نمی دهد.

دادگاه عالی در سال 2012 بخش‌های کلیدی قانون آریزونا را که به پلیس اجازه می‌داد افراد را به دلیل تخلفات مهاجرتی فدرال دستگیر کند، که اغلب توسط مخالفان به عنوان لایحه «اوراق خود را به من نشان بده» از آن یاد می‌کنند، لغو کرد.

دادگاه عالی تقسیم شده سپس دریافت که بن بست در واشنگتن بر سر اصلاحات مهاجرتی، دخالت دولت را توجیه نمی کند.



منبع