مقامات: بیماری عفونی منتشر شده توسط ادرار موش به نیویورک پس از رکورد بالای 2023 نفوذ می کند


اوه، موش ها!

مقامات شهر نیویورک در مورد افزایش هشداردهنده بیماری که از طریق ادرار موش سرایت می کند – پس از رکورد بالای موارد در سال 2023، هشدار وحشتناکی صادر کردند.

به گفته مقامات، لپتوسپیروز که توسط باکتری در ادرار موش‌های نروژی آلوده منتشر می‌شود، می‌تواند باعث تب، لرز، سردرد، درد عضلانی، استفراغ، اسهال، نارسایی کلیه یا کبد و مننژیت شود.

موش‌های نروژی، که موش‌های قهوه‌ای نیز نامیده می‌شوند، که بر جمعیت جوندگان مناطق مسلط هستند.

به گفته کوین، 24 مورد از این بیماری در سال گذشته در شهر گزارش شد – یک رکورد دردسرساز بزرگ اپل – در حالی که 6 مورد تا کنون در سال 2024 ثبت شده بود، حتی اگر هوای زمستان معمولاً گسترش بیماری را متوقف می کند.

به گفته سلیا کوین، معاون کمیسر اداره بهداشت و بهداشت روانی شهر نیویورک، که جمعه گذشته در یادداشتی زنگ خطر را به صدا درآورد، این باکتری می‌تواند «برای هفته‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب باقی بماند».

انتقال از طریق تماس مستقیم با ادرار عفونی یا آب آلوده به ادرار، خاک،
یا غذا، از طریق زخم‌های باز یا غشاهای مخاطی وارد بدن می‌شود، که معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که نیویورکی‌ها با سطل‌های زباله کار می‌کنند.

بر اساس این گزارش، بیش از یک سوم از 98 مورد شهری گزارش شده بین سال های 2001 تا 2023 در برانکس بوده است و اکثریت قریب به اتفاق قربانیان را مردان تشکیل می دهند.

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، طیف گسترده ای از بیماری های مرتبط با این بیماری معمولاً در عرض 5 تا 14 روز پس از عفونت ظاهر می شوند و بهبودی ممکن است “چند ماه” طول بکشد.

کوین گفت که لپتوسپیروز در طول “باران بیش از حد و دمای غیرقابل فصل گرم” رشد می کند، زیرا او اشاره کرد که عوامل “مرتبط با تغییرات آب و هوایی” همراه با موارد در ژوئن و اکتبر گذشته افزایش یافته است.


موش ها
موش ها دور یک کیسه زباله در نزدیکی یک زباله دانی در شهر نیویورک ازدحام می کنند. AP

حدود سه میلیون موش صحرایی در سیب بزرگ زندگی می کنند، مطالعه ای که توسط یک شرکت آفات سال گذشته انجام شد. این حدود یک سوم جمعیت انسانی شهر است.

این خبر، یک برنامه شهری بود که روز پنجشنبه پیشنهاد شده بود و برای سرکوب جمعیت رو به رشد، کنترل موش های صحرایی را در شهر معرفی می کرد.



منبع